Skellefteå har lyckan av att ha en vacker älv som rinner genom stans centrum. Broar är också det som oftast visas upp som landmärken i broschyrer om stora som små städer. Det kan vi se allt från San Fransisco, London, Budapest, Prag och till lilla Rovaniemi.
Skellefteå har en vacker träbro på Älvsbacka för gående och cyklister samt den gamla Lejonströmsbron, men Skellefteå har bara en riktig bro för biltrafik, vilket är ett problem för en bra anknytning mellan områden söder och norr om stan.
Det vore då fantastiskt för stadsbilden att få en stor träbro till, som klarar dubbelriktad biltrafik. Det skulle rimligen kraftigt minska avgasproblemen vid Viktoriabron och även i centrum, då många inte behöver köra igenom stan för att ta sig till och från söder.
Att fortsätta använda trä som material är oerhört bra för miljön, då trä binder kol, men även bra för bygdens näringar. Det skapar jobb på hemmaplan och det ger PR för materialet, liksom att stans profil skulle bli unik.
Jag förstår inte de som sätter skola och annat mot strukturella engångsinvesteringar. Stan måste få utvecklas om vi ska ha tillväxt och kommunens budgeterade pengar för löpande utgifter måste vi anpassa efter skatteintäkterna varje år. Kraven på skola och omsorg blir lätt omättliga. Såg att vi ju redan har högre budget för omsorgerna per capita än andra kommuner.
Så bygg en stor vacker bro i trä för en samlad stad, en förbättrad trafiksituation, bättre miljö och som en injektion för bygdens näringsliv. Därmed får vi också en gång- och cykelbro till, Parkbron, på köpet.