Stoppa utarmningen av de enskilda vägarna i Skellefteå

Foto: Yvonne Rönngren

Not Found2018-04-25 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Statsminister Stefan Löfven (S) gjorde nyligen ett uttalande om vår landsbygd:

”När storstadsbor skall åka ut och kanske få koppla av på landsbygden, då måste det fungera där.”

Han uttryckte även att hela landet måste leva. Men välkommen då herr statsminister på en åktur längs de enskilda vägarna i Skellefteå kommun.

För trötta stadsbor som behöver komma ut på landet för att få en nypa frisk luft och allmän rekreation, känns det som en bra sak att kunna ta sig fram.

Från välunderrättat håll har jag fått veta att någon upprustning av våra enskilda vägar finns det inga pengar till, vare sig från staten, alltså Trafikverket, eller Skellefteå kommun.

Det lär snarare vara så att anslagen till våra enskilda vägar minskar. Jag har absolut ingenting emot att det satsas som det görs nu i Skellefteå, men vi som bor på landsbygden är kanske inte beredda att satsa våra skattepengar på att bygga hotell!

Jag förstår att våra politiker är utbildade i matematik. Det vill säga väljarna finns inte på landsbygden i Skellefteå kommun utan i tätorten och på riksnivå så är förhållandet naturligtvis det parallella – merparten av väljarna finns att hämta i storstadsregionerna och inte i Norrland.

Då det nu är samma färg, alltså socialdemokrater, på makthavarna i Skellefteå som på riksnivå så kan man kanske förvänta sig att till exempel Ola Burström skulle ta telefonen och ringa sin partikamrat Stefan och fråga om han menade allvar med sitt uttalande om Sveriges landsbygd. Eller vad säger du Ola?

Göran Stenlund, Brännfors

Svar direkt

Jag är själv ordförande i en vägförening som finns i en annan kommun. Statsbidraget 2013 för denna väg var 7 378 kronor.

För 2017, med en Socialdemokratisk regering ,var det 14 339 kronor. Detta borde vara bevis nog för att nuvarande regering sätter stor vikt vid att hela landet ska leva.

Skellefteå kommun är en av få kommuner i Sverige som tagit på sig ansvaret att sköta de enskilda vägarna fullt ut.

1970 fattades beslut att kommunen även skulle svara för samtliga kostnader utöver statsbidraget. Bidraget som betalades ut till vägföreningarna går därför numera direkt till kommunen.

Ett normalår täcker det ungefär halva kostnaden för drift och underhåll, resterande kostnad står kommunen för.

Bidraget baseras på en ersättning per kilometer väg som idag är cirka 10 000 kronor per kilometer. Dessutom kan bidrag till särskild drift sökas till att förbättra speciellt dåliga vägar som kräver mera omfattande åtgärder.

Bidrag till detta är 70 procent av beräknad kostnad. Men eftersom många söker bidrag och Trafikverkets budget för extra åtgärder är liten så är det inte så säkert att bidragspengarna räcker till alla ansökningar.

Trafikverket som besiktar alla enskilda vägar som får statsbidrag säger att de vägar som Skellefteå kommun sköter håller en hög standard jämfört med många andra. Därmed inte sagt att det inte finns vägar med brister.

Du är välkommen att höra av dig om du har information om någon särskild väg med brister.

Ola Burström (S), ordförande i tekniska nämnden.

Läs mer om