Stockholms landsting har enligt media köpt stödstrumpor för 6 000 kronor paret. Beror detta på dålig organisation och dåliga rutiner i offentlig verksamhet eller är det handläggarna av inköp och avtal som inte gör sitt arbete enligt reglerna - och hur straffas de skyldiga i så fall?
Är fallet med stödstrumpor ett enstaka misstag eller är de bara toppen av ett isberg?
Undertecknad har arbetat i stora privata företag där rutinerna för inköp och godkännande av leverans och fakturor bör ha förhindrat nämnda vansinnigheter.
Där skulle inköp av varor och tjänster som kostade över en viss summa föreslås av den förman eller chef. Beställningen skulle sedan godkännas av förslagsställarens närmsta chef innan inköpsavdelningen gjorde själva upphandlingen.
När leverans skett skulle beställaren godkänna leveransens kvantitet och kvalitet samt godkänna fakturan innan överordnad attesterade och betalning skedde.
Finns inte motsvarande regler i offentlig verksamhet? Om inte är det begripligt att privata företag inom offentlig verksamhet gör det som vänstern kallar övervinster och fruktar konkurrensen.
Fri företagsamhet går före