Arvidsjaur måste få utvecklas och leva vidare som det fantastiska samhället jag vuxit upp i. För att det ska kunna ske måste unga vuxna erbjudas förutsättningar till utbildning så att vi kan vara en del av den kunskapsstarka motor som är med och utvecklar Arvidsjaur.
Jag studerar samhällsvetenskap på Sandbackaskolan i Arvidsjaur och går nu mitt sista år.
Sandbackaskolans ledning har tagit beslutet åt mig och mina klasskamrater att vi inte kommer att kunna läsa in den behörighet som krävs för den högre utbildning vi vill gå.
I detta fall matematik 3, som är obligatoriskt för intagning på de flesta kurser på universitet och högskola. Vi kommer troligtvis tvingas läsa in behörigheten Komvux, vilket innebär att vi i en urvalsgrupp med sämre möjlighet till att bli antagna till högskola och universitet.
Jag har inte accepterat skolledningens beslut, utan stått på mig och försökt hitta en lösning, till exempel att läsa tillsammans med en annan klass, men av okänd anledning skulle detta inte vara genomförbart.
Utbildning är den grund jag ska bygga min framtid på, men idag står jag utan den grund jag behöver för att förverkliga mina akademiska drömmar. Jag har talat med mina lärare, rektorer och min skolchef och det enda jag får som svar är att vi är för få elever och pengarna räcker inte till.
Vad är viktigare att satsa skattepengarna på än oss unga, vi är faktiskt Arvidsjaurs framtid?
Om nio månader står jag på Sandbackas trapp med studentmössan på huvudet. Vad jag vet idag är att då kommer jag inte att vara rustad för min akademiska framtid.
Jag kan bara hoppas att Arvidsjaurs kommun prioriterar så framtida eleverna på Sandbackaskolan kommer få möjligheten att bygga den kunskapsgrund de behöver för att vara den konkurrenskraftig arbetskraft som kommer att driva Arvidsjaur in i framtiden.
Frida Lasson, Arvidsjaur
Svar direkt:
Vi håller verkligen med om att Arvidsjaur måste få utvecklas och leva vidare som det fantastiska samhälle vi alla vuxit upp i. En förutsättning för detta är ett väl genomtänkt utnyttjande av våra gemensamma resurser.
Men när det gäller kurser, som inte är obligatoriska inom ramen för det program som man går på, så erbjuds dessa bara om antalet elever är tillräckligt högt.
På Sandbackaskolan har vi av tradition ett lågt krav på antalet kursdeltagare, men för att kunna erbjuda elever en kurs med ett ordinarie lärarutlägg måste detta minimikrav vara uppnått.
Det krav som Sandbackaskolan har på gruppstorlek är förmodligen jämfört med större skolor väldigt lågt. Under 12 - 15 elever startar de flesta skolor inte upp kurser inom det individuella valet.
Hos oss ligger kravet betydligt lägre, dock kan vi inte starta upp teorikurser som individuellt val, under 5 - 6 deltagare.
I det aktuella fallet som insändaren tar upp, erbjöds de tre elever som önskade läsa matematik 3, stöd med 15 undervisningstimmar inför en prövning.
Alla elever som går i Sandbackaskolan, kan inom ramen för de kurser vi har kompetens att examinera, ansöka om prövning.
Av schematekniska skäl fanns det ingen möjlighet att samläsa med någon grupp eller klass.
Vilket vi i skolledningen alltid ser som en bra lösning och självklart försöker att ordna.
Vi är naturligtvis glada över elever som vill förverkliga sina drömmar och som ambitiöst planerar för sin framtid.
Eivor Kebert
Rektor
Sandbackaskolan