Två km längs Burträskvägen, länsväg 364 ska breddas till nio meter, kurvor ska rätas ut och två backkrön ska planas ut. Pengar till detta projekt finns i länstransportplanen, men längre fram i tiden, och därför har kommunen beslutat att förskottera för att kunna starta bygget 2017.
Sträckan, mellan avfarten mot flygplatsen och Långviken är i utomordentligt dåligt skick, och utelämnades vid asfalteringen 2016, för att den skulle åtgärdas sommaren 2017.
Godkända ritningar finns sedan många år tillbaka hos Trafikverket. Dessa skulle kunna aktiveras igen inom loppet av ett år enligt information jag tidigare fått från Trafikverkets personal.
Hösten 2015 var jag på möte med Trafikverket, kommunen och Burträskbygdens Utveckling, om hela sträckan mellan flygfältsvägen och Ljusrotet. Efter detta möte skulle arbetet dras igång. Detta är nu 1,5 år sedan.
Eftersom ingen upphandling påbörjats för delen flygplatsvägen - Långviken skickade jag en förfrågan till Trafikverket.
Frustrationen är stor när jag av svaret förstår att byggstart flyttats fram till 2019. Projektet startar om från ruta ett nu i mars -april med förfrågningsunderlag för upphandling av konsult för vägplan, 2018 ska tre vägplaner vara klara och 2019 ska bygghandling tas fram och vägen byggas 2019-2021.
Varför kastar Trafikverket bort de kostnader och ritningar som tidigare togs fram och godkändes av alla parter, och varför använda de kommande två åren för att ta fram tre (3) nya förslag på hur dessa två kilometer väg ska byggas om?
Inte underligt att det blir dyrt när administrationen tar sin tugga ur potten. Det blir inte mycket kvar till själva vägen.
Denna ytterligare fördröjning av vägbygget, måste innebära att underhåll av dessa två kilometer, som är full av sprickor och har djupa hjulspårsdiken, ändå måste göras i år.
Detta innebär ytterligare bortkastade skattepengar.
Tore Lundmark, Långviken
Svar direkt
Det är lätt att förstå att det här är ett efterlängtat projekt som alla vill ska starta så fort som möjligt. Tiden från en första planering till finansiering och byggande och slutligen en bättre väg framstår ofta som väldigt lång.
När åtgärderna nu är finansierade i länstransportplanen ska vi ta fram en vägplan. Vägplan är lagstadgad åtgärd som krävs för att byggprocessen ska vara demokratisk och rättssäker.
Länstransportplanen, demokratiska processer och lagen om offentlig upphandling gäller förstås även i de fall det är aktuellt med kommunal förskottering.
Det arbete med underlag som redan gjorts kommer givetvis att användas för att effektivisera det pågående arbetet så långt det är möjligt.
Urban Eriksson, Trafikverket