Slopa den löjliga, skadliga och onödiga centrumbron

Lägg allt krut på att  göra en ny E 4-förbifart, föreslår skribenten.

Lägg allt krut på att göra en ny E 4-förbifart, föreslår skribenten.

Foto: Privat

Not Found2018-10-12 06:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lägg allt krut på att  göra en ny E 4-förbifart, föreslår skribenten.
Lägg allt krut på att göra en ny E 4-förbifart, föreslår skribenten.

Det måste anses vara ett hån mot den globala uppvärmningen att för en oöverskådlig framtid, eller i var fall för 100 år framåt, tvinga alla fordon som ska norrut mot Nordkalotten, Norge, Finland och våra svenska malmfält, att ta omvägen via centrala Skellefteå.

Ta en titt på karta så förstå du vad jag menar.

Lägg därtill att trafiken ska ta sig upp på stans högsta punkt, Solbacken. I uppfarten ska alla passera ett halvdussin trafikljus och tre rondeller.

Trafikflödet bör vara designat så att fordonen aldrig behöver växla ned eller stanna och starta vilket, skulle minimerar utsläppen.

Vi kan med enkla medel åstadkomma just detta genom att räta ut E 4 så den passerar älven mellan Hedensbyn och Bergsbyn samt ansluter till nuvarande E 4 i höjd med Boviken.

För att minimera kostnaden både för att bygga och sedan underhålla vägen bör den byggas på betongstolpar några meter ovanför våtmarkerna öster om Degermyran. Man blir då oberoende av var en eventuell Norrbotniabana och dess förgreningar ska läggas. Viltolyckor elimineras helt och snöröjningen blir väsentligt billigare än för en vägbana i markplanet.

Spara våra skattepengar genom att slopa den löjliga, skadliga och onödiga bron vid Nordanå. Gör istället Parkbron åter dubbelriktad samt ordna en turistfrämjande linbana med gondoler för fotgängare mellan Bryggarbacken och ett parkeringshus väster om Forum på södra sidan älven.

Ja, så ser lösningen på Skellefteås trafik- och miljöproblem.

Den som har möjlighet har gå in på norran.se och se hur ett trafikflöde kan och bör se ut i en modern tappning.

Rulle #1

Läs mer om