Skellefteå kommun planerar och gör reklam för att vi ska bli 80 000 invånare. I lugn takt håller Skebo på att bygga nya bostäder, vilket är bra.
Men för att åka inom Skellefteå behövs tydligen många bilar och det är inte bra för varken miljö eller plånbok. Då ska man ta cykeln eller åka buss.
Men att cykla på vinterhalkan är farligt. Så bästa sättet är att ta bussen.
Men vad gör Skelleftebuss? Har bolaget inte hängt med i planeringen av Skellefteå kommuns befolkningsmål?
Jag tycker att busstider och linjer har ändrats till det sämre. Studenterna har blivit tvungna att köpa ett par eller flera busskort för att kunna åka till olika stadsdelar eller skolor, olika träningar och så vidare.
Pensionärer har begränsad ekonomi och har inte råd att åka så mycket som de behöver.
Därför tycker jag att vi ska ha fler bussturer.
Fardin Nazari
Sörböleskolan 8e
Svar direkt
Omläggningen av busslinjerna i centrala Skellefteå som genomfördes hösten 2014 generar mycket mer trafik än tidigare i form av näst intill dubbelt så många turer, längre trafikdygn, och ett väsentligt större utbud av helgtrafiken. Våra erfarenheter är att den övervägande majoriteten är nöjd med förändringen.
I den nya trafiken binds minst två stadsdelar ihop med varandra. Tidigare hade vi ingen sådan genomgående trafik. Möjligheterna att resa mellan stadsdelar utan att byta buss har alltså förbättrats.
Tyvärr förstår jag inte riktigt synpunkten med studenter och busskort? Det finns elever, i grund- och gymnasieskola, som är berättigade till skolkort, och de som inte är det. Skolkortet medger två resor per dag. Elever som åker buss, men saknar rätt till skolkort kan köpa rabatt- eller periodkort. Båda produkterna medger gratis övergångsresa, vilket i praktiken innebär att resan inte blir dyrare även om bussbyte krävs för att nå sin destination.
Busstrafik är dyrt och varje utökning kräver tillskott av skattepengar. Skelleftebuss äger inte rätten att själva utöka eller minska trafikutbudet. Skellefteå kommun anser dock att kollektivtrafiken är viktig för ett växande Skellefteå, och min gissning är att kollektivtrafiken kommer att prioriteras än mer under kommande år.
Andreas Olofsson
Vd, Skelleftebuss
Krångel och brist på informationSund konkurrens bra för SkellefteåSvårt hitta en tidtabellApp ska hjälpa resenärerna i Skellefteå