Skellefteå behöver banan

Norrbotniabanan. Skellefteå är den enda större tätort efter Norrlandskusten som inte har persontrafik med tåg, menar skribenten som uppmanar till ett bygge.

Not Found2015-09-10 05:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå är den enda större tätort efter Norrlandskusten som inte har persontrafik med tåg. Godstrafiken genom Sverige och till EU kräver mer kapacitet.

Sverige transporterar järnmalm motsvarande ett eiffeltorn, det skulle behövas två. Norrbotniabanan ansluter till Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet. Den nya kustjärnvägen binder ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland, med sina enorma råvarutillgångar.

För persontrafiken kommer Norrbotniabanan att medföra halverad restid mellan kuststäderna. Det ger bättre rekryteringsmöjligheter för företag och ökad valfrihet för människor.

Med Norrbotniabanan kan kostnaderna för godstransporter minska med 30 procent. Norrbotniabanan skulle åtgärda en allvarlig flaskhals i Bottniska korridoren. Norrbotniabanan kostnadsbedöms till 18–20 miljarder kronor, med en positiv nettonuvärdekvot på 0,45. Det är den högsta lönsamheten bland samtliga aktuella stora projekt på järnväg i Sverige.

Bygg Norrbotniabanan nu!

Lars Viklund, Hemvattnet

Bussen missade tågetMycket blev sagt, lite blev gjortJärnvägsinvesteringar i norr gör Sverige riktEU-miljoner till Norrbotniabanan
Läs mer om