Nu har det gått tio år sedan kulturhuset blev uppfört och trots fördubblad slutnota är det idag centrala Skellefteås stolthet. Vackert och praktiskt för många kulturintresserade medborgare.
Förutom kultureliten så har våra stackars hemlösa, EU-migranter, utstötta och drogberoende tagit sig in det kulturella finrummet. På det i folkmun kallade ”apberget” innanför den tjusiga entrén, träffas man och trivs i värmen och slipper kalla busskurer och järnvägsparker. Absolut humant.
Blir man törstig tar man bara hissen upp till Skybar och köper ett glas rött eller en lokalt tillverkad öl och får bländande utsikt över ett öde torg där tråkigt nog nästan alla affärer flyttat till Solbacken sedan Förbifart Skellefteå förskotterats av kommunen år 2025.
Borta är trafikfarlig genomfartstrafik som fanns på Kanalgatan, sedan man byggde ett helt kvarter med upphöjd gångfartsgata med bilar i krypfart framför det ståtliga kulturhuset.
Idag måste du gå eller cykla för att enkelt ta dig fram i centrala Skellefteå, vilket är bra för miljön. Den andra gamla Kanalgatan har sedan elva år fungerat som kostnadseffektiv snötipp.
Tidigare i år så är äntligen vår efterlängtade Norrbotniabana klar och fungerande. På bara en timme kan man ta sig till centrala Umeå. Landstinget gillar det nu när all specialistvård enkelt går att centralisera till Umeå. Skellefteå klarar sig bra med ett mindre akutsjukhus.
Tråkigt att Skellefteå Airport stängde så snabbt efter att snabben kom igång på Norrbotniabanan, men när vi efter valet gick med i Nato har stationeringen amerikanska flygdivisioner gjort att jobbtillfällena inte har försvunnit.
På en dryg timme med tåg så är man på Umeå Airport, så ingen skada är skedd. Nu ser vi fram emot år 2031! Det ryktas om en centrumbro.
Fortsättning följer …
Berth Gustafsson, Moröhöjden