Ska inte alla få åka med bussen?

Varför använder Skelleftebuss sig av bussar som varken är handikappanpassade eller möjliggör för barnvagnar, frågar skribenten. Skelleftebuss svarar.

Not Found2016-03-14 04:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är en flitig resenär med Skelleftebuss. Men har under senare tid känt mig förtvivlad över förseningar, inställda turer, fastkörningar, bussbyten på grund av trasiga bussar samt avvisning att inte få åka med, då jag reser med barnvagn.

Jag förstår att bussen inte endast kan bestå av barnvagnsplatser men två bör man väl ändå rymma? Har ofta känt mig avvisad trots att endast en barnvagn funnits på bussen.

Jag ilsknade till då en av bussarna som jag i veckan skulle åka med helt saknade handikapp/barnvagnsutrymme - och blev som vanligt hänvisad till nästa tur.

Då detta hände igen måste jag fråga: Varför använder Skelleftebuss sig av bussar som varken är handikappanpassade eller möjliggör för barnvagnar?

Varför kör ni med dessa bussar på linjetrafik utanför stan? Varför vill inte Skellefteå kommun göra busstrafiken tillgänglig för alla?

Maria Lundström

Skellefteå

Svar direkt:

I skrivande stund har vi en bussflotta där fyra av 20 stadsbussar inte är tillgängliga i form av lågt insteg. De turer som trafikeras med dessa högbyggda bussar är markerade i tidtabellen, men även dessa bussar har barnvagns-/rullstolsplats.

I oktober kommer en ny laddning bussar, sju stycken, som dessutom är beställda med extra stor rullstolsplats/barnvagnsplats. Med detta tillskott är alla stadsbussar av modell låg entré, vilket underlättar för ombordtagning av rullstolar, rullatorer och barnvagnar.

I ett flertal av dagens bussar har vi tagit bort ett par stolar för att göra detta utrymme större.

Alla våra lågbyggda bussar klara redan idag av att ta ombord två barnvagnar eller rullatorer av normal modell.

Du är alltid välkommen att kontakta oss på Skelleftebuss om du har frågor eller synpunkter på busstrafiken.

Per Lindfors

Trafikledare, Skelleftebuss

INSÄNDARE · Skolbussen har kört fast, eller i diket, fem gånger på ett år.Den väldigt märkliga historien om Varuträskbussens död och uppståndelseMobilapp lanseras av Skelleftebuss – väntetiden kan minimerasNya ombud för bussgods: Två av tre orter är klara
Läs mer om