Satt i trapphuset endast iförd landstingets kläder

Not Found2016-09-02 05:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag blev bedrövad, ledsen och arg när jag fick höra hur det gick till när psykiatriska kliniken i Skellefteå skickade hem en patient i somras.

En äldre patient, ensamstående och utan nära anhöriga, skickades hem med taxi endast iklädd landstingets kläder, blöja och en kasse mediciner. Hen skickades hem utan sina personliga tillhörigheter och utan att hemtjänsten meddelats hemgången i tillräckligt god tid.

Väl hemma visade det sig att lägenhetsnycklarna saknades. Lyckligtvis mindes patienten telefonnumret till en bekant som taxichauffören kunde kontakta. Efter 15-20 minuters ilfärd anlände personen med extranyckel.

Då var patienten mycket trött och satt på stengolvet i trapphuset. Den bekante blev mycket upprörd och ringde psyket och ifrågasatte klinikens agerande. På frågan var patientens tillhörigheter fanns, blev svaret att man inte hittade dem. Även hemtjänsten kontaktades, men den kunde inte komma eftersom andra brukare redan var inplanerade.

* Jag trodde det var självklart att innan en patient skrivs ut kontaktas hemtjänsten i god tid för att ta emot patienten och även ordna med matleveranser.

* Varför skickades patienten hem med en kasse mediciner, som normalt inte får hanteras av patienten, utan ska förvaras i ett låst medicinskåp?

* Jag trodde det var självklart att om man inte hittar patientens kläder och tillhörigheter, så skickas man inte hem i landstingets kläder. Det är ovärdigt och man kan tro att patienten har rymt.

Finns det några rutiner för utskrivning av patienter och följer personalen dessa? Det må vara sommarvikarier och fullbelagda avdelningar, men så här får det bara inte gå till!

Psykiatriska avdelningen har fått ett samtal om detta. Jag hoppas informationen nått ledningen för kliniken och att en utredning görs. Det måste finnas rutiner som säkerställer att något liknande inte händer igen.

Anonym

Svar direkt

Till att börja med vill jag beklaga det som drabbat patienten. Det är viktigt att vi blir kontaktade när man upplever brister i vår verksamhet. Vi arbetar ständigt med förbättringar och patientsäkerhet.

Det är självklart att brister ska granskas och fel rättas till. Vi utreder just nu hur detta kunde ske och tittar bland annat på hur kommunikationen mellan sjukvård och kommun fungerat.

Vi kan av sekretesskäl inte gå in på detaljer när det gäller en enskild patient. Men journalen visar att avdelningspersonalen följt rutinerna för vilka kontakter som ska tas för att patienter ska komma hem på ett tryggt och värdigt sätt.

Personalen har planerat utifrån rutiner som gäller stöd från hemtjänst och medicinhantering. Att åka hem i sjukhuskläder är inte den bästa lösningen, men det fanns anledningar till att man valde att göra så i detta fall.

Självklart ska våra rutiner följas även sommartid. I det här fallet var allt väl planerat och dokumenterat inför hemgång. Trots detta har det uppstått en miss i kommunikationen mellan sjukvården och kommunen, vilket vi självklart beklagar och utreder för att sådant här inte ska ske igen.

Lena Pettersson

Verksamhetschef, Psykiatriska kliniken, Skellefteå och södra Lappland

Läs mer om