Att vi år 2017 inte kan få ner halkan ens dagen efter en vintrig regndag som den vi hade senast, fredagen den 17 november, är märkligt.
Att vägar var halkiga just den fredagen är förståeligt, men att det fortfarande dagen efter, med 4-7 minusgrader i luften och troligen ännu kallare vägbanor, råder så kallad blixthalka på exempelvis E4, kan enligt mig bara tillskrivas Trafikverkets okunskap om halkbekämpning.
Alla bilförare (nästan) känner till att saltets verkan avtar när lufttemperaturen sjunkit till sex sju minusgrader och med ännu kallare vägbanor nattetid hjälper det föga att sprida ”världens effektivaste och snabbaste nedbrytnings-ämne” mot ishalkan. Mitt råd vid extremhalka är enkelt: sanda.
Jag har tidigare diskuterat detta med en av en Trafikverkets tidigare chefer och hans enda argument mot sandningen var risk för stenskott.
Massor av vägar med 90-gräns sandas vintertid utan problem och E 4 borde kanske skyltas ner till 90, eller möjligen 100 km/h vintertid.
Vi har aldrig sommarväglag på vintern här uppe, oavsett den pågående globala uppvärmningen, och salt har inte alltid förmåga att råda bot på extremhalka. Nu senast var det en massa fordon inblandade i en krock norr om Piteå, dagen efter ovädret.
Att det dessutom finns alltför många som tror att det aldrig råder vinter, eller att dagens bilar klarar vilka väderomslag som helst, kanske kunde förhindras till viss del genom fler trafikpoliser.
Jag tycker att Trafikverk ska ta sitt ansvar och använd resurserna på ett vettigare sätt när extrema situationer råder.
A. Lundberg
A. Lundberg