Så gör du kön på bron kortare

Foto: Pär Lindström.

Foto: Pär Lindström.

Foto: Foto: Pär Lindström.

Not Found2017-05-10 09:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad händer med alla kloka och vänliga Skelleftebor när de sätter sig bakom ratten i en bil?

Ni som kört norrut över Viktoriabron kan inte ha missat hur dåligt trafiken fungerar på grund av en avstängd högerfil. Jag har sett bilister som stannar mitt i E 4-rondellen för att pliktskyldigast stå i kö i vänster körfält trots att det högra är tomt, och där-igenom blockerat hela rondellen med följd att långa köer skapas i alla riktningar. Hur tänkte ni då?

När någon förståndig bilist förstår att även höger körfält måste användas så blir han inte insläppt igen i vänstra filen.

Jag har sett förare som argt hytter med näven medan andra håller så hårt om ratten att knogarna vitnar, stirrar rakt fram och kör så nära framförvarande bil man kan. Hur tänkte ni då?

Vi måste väl ändå vara överens om att bägge körfälten måste fyllas upp ända fram till hindret och där bör kugghjuls- (blixtlås-) principen användas.

Då hålls köerna så korta som möjligt.

Precis som det fungerar i andra städer. Kugghjuls-principen fungerar alldeles utmärkt efter AIK:s hemmamatcher, varför fungerar det inte här?

Micke

Foto: Pär Lindström.
Foto: Pär Lindström.
Läs mer om