Ett planförslag ligger nu om att bygga Karlgårdsbron från norra till södra sidan älven. Samtidigt kommer Parkbron att bli bilfri och endast för gång- och cykeltrafik.
Alla broar behövs, såväl över älvar som mellan människor. Som boende på Sörböle har Parkbron varit den naturliga vägen att åka in till stan och centrum. Detta försvinner nu.
Om vi tittar på var parkeringarna finns i Skellefteå centrum så är huvuddelen belägna öster om Stationsgatan med både p-platser och p-hus. Väster om Stationsgatan är det betydligt färre p-platser och bara ett p-hus.
Biltrafiken över Karlgårdsbron riskerar att söka sig genom stan för att hitta p-plats längre österut.
För boende på Sörböle öster om Brogatan torde det bli mera naturligt att söka sig ut mot E 4 över Viktoriabron för att därifrån komma närmare parkeringarna.
Angående Åsells har mycket skrivits och diskuterats. Om vi går österut efter Nygatan-gågatan så ser man en smal öppning längst bort som avslutas med porten i kyrkmuren.
Av kyrkan syns inte mycket västerut. Det är som att kyrkan skäms för att den finns till. Tänk om det fanns enighet att riva Åsells och huset innanför mot kyrkan. Då skapas en bra öppning mellan E 4 och kyrkan och som då kan ge mera rymd åt kyrkan.
Den frigjorda ytan kan sedan planeras enligt kommunala (och kyrkliga) instanser.
Enligt kåsören Cellos definition: Tankar som lättar ankar.
Karl Filip Markström, Skellefteå