Sådana planer finns för Skellefteå i den fördjupade översiktsplanen för Skellefteådalen, som kommunfullmäktige har fastställt.
Det verkar Kjell Lundgren ha missat när han skrev sin insändare med rubriken Bron i Myckle är en befängd idé, Norran den 17 mars.
Tanken är att den nya E4:an, via Östra leden, och en västlig trafiklösning, som oppositionen kallar Västra leden, ska bilda en ringled runt centrala Skellefteå.
Oppositionen har föreslagit att kommunen, tillsammans med Trafikverket, ska inleda en djupare förstudie av en trafikled väst om Skellefteå. Det vill säga påskynda arbetet. Det är ett rimligt steg att ta sett till de många årtionden som krävdes för att få fram en färdig planering av Östra leden.
Den viktigaste väginfrastrukturåtgärden för att ge utrymme för ett växande Skellefteå, förbättra trafikflödena och minska luftföroreningarna i centrala Skellefteå är att föra ut E4 till Östra leden.
Det har tre av varandra oberoende trafikkonsulter bekräftat. Det är den väginfrastrukturinvestering som oppositionen prioriterar högst. Därför är det viktigt att vi inte fastnar i avfärdade trafiklösningar utan tillsammans arbetar för en ny E 4.
Andreas Löwenhöök (M)Oppositionsråd