Skellefteå Kraft har tidigare uppmanat mig att ringa och felanmäla varje strömavbrott, eftersom fel på 400-voltnätet inte alltid syns i deras övervakning, och jag som kund har ju ingen koll på var felet är.
Vid strömavbrottet den 21 augusti ringde jag därför och hamnade som nummer 36 i kön hos kundtjänst. Efter 40 minuter hade jag avancerat till plats 16, men då bröts samtalet. Jag ringde upp igen och fick då plats 70 i kön, så jag lade på, för att prova senare, men fick då bara spärrton.
Vad är vitsen med att ha ett telefonnummer till felanmälan, när man ändå inte kommer fram?
Jag har varit med om detta förr, och föreslog för ett par år sedan, att med modern teknik, snabbt kalla in extra personal som svarar. Det verkar som det bara är en stackare som sitter där i dag.
Personalen behöver inte ens åka in till jobbet, utan använder sin mobil hemma, och får tillgång till aktuell driftinformation via VPN i sin dator. Detta är idag känd och beprövad teknik. Kallas populärt att jobba hemifrån!
Driftinformationen via hemsidan fungerar inte heller. Under avbrottet gick det inte ens att komma in på sidan. När jag kollade dagen efter var den fortfarande inte uppdaterad. Det är enligt mitt tycke riktigt kass service!
Nu, när många har internet i mobilen, så skulle folk kunna hålla sig uppdaterade där, och inte ens behöva försöka ringa.
Jag har tidigare framfört detta muntligt och skriftlig till Skellefteå Kraft, som påstår sig jobba på att förbättra servicen. Har ni verkligen inte ambitioner att få det att fungera bättre än så här?
Lars-Erik Hultin
Gärdsmark
SVAR DIREKT
Att kunna ge snabb och bra service vid strömavbrott är viktigt för oss. Att undvika köer när många kunder berörs, i detta specifika fall 8 500 kunder, är svårt då många ringer samtidigt.
Det vi gjort är att vi kommer att driftsätta ett nytt förbättrat talsvar som kan ge automatiska svar om vart felen finns. Vi har även infört beredskap på vår kundservice som kallas in vid längre avbrott.
Vi håller på att utveckla driftinformationen på hemsidan för att ge bättre funktion i alla miljöer, det vill säga både i webb för olika webbläsare och operativsystem samt i vår app som kan laddas ned både i Iphone och Androidtelefoner.
Den 21 augusti fick vi flera följdfel i våra system som utlöstes av strömavbrottet. Kortfattat blev konsekvensen att våra övervakningssystem inte kunde indikera felställen och antal berörda kunder, vilket påverkade informationen på hemsidan.
Vi tackar för dina synpunkter då de är viktiga i vårt arbete att bli bättre.
Sanna Lundström
Avdelningschef Kundutveckling
Skellefteå Kraft