Övning ger färdighet

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-12-09 02:54
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyligen presenterades 2012 års Pisa-undersökning. Det är en internationell undersökning som jämför 15-åringars kunskaper i naturvetenskap, matematik och läsförståelse.

Jag fastnade vid de nedslående resultaten i läsförståelse för Sveriges del. Med tanke på de växande textmängderna i vårt samhälle befarar jag en framtida klasskillnad mellan dem som har och dem som saknar läsförståelse.

Som lärare misstänkte jag att skolans kvalité skulle stå i skottlinjen. Något som mycket riktigt också inträffade i den efterföljande debatten

Många läsforskare, bland annat Ingvar Lundberg och Katarina Herrlin, menar att det tar 5 000 timmar att bli en god läsare. Något som inte bara gäller läsning utan också om du vill bli en duktig tennisspelare eller hockeyspelare, så måste du lägga ner 5000 timmar på aktiviteten. För att bli bra.

Låt oss räkna. Ett barn går fem år i skolan, åk 1-5. Läsårets 178 dagar gånger fem år. Om barnet läser 60 minuter per dag i skolan blir det sammanlag 890 timmar.

Om vi dubblar lästiden i skolan blir det 1 780 timmar under fem år, och fortfarande långt ifrån 5 000 timmar.

Skulle barnen läsa 120 minuter per dag i fem år, både hemma och i skolan, årets alla dagar, inte bara skoldagar, ger det 3 650 lästimmar och då är sannolikheten stor att barnet är en fullgod läsare i årskurs 6.

Hur lång tid skulle det då ta för ett barn att bli en fullgod läsare om man bara läser i skolan 60 minuter per dag?

178 skoldagar, en timme per dag som sammanlagt ska uppnå 5000 timmar …

5 000 dividerat med 178? Jo, det skulle ta 28 år. Då är din förstaklassare 35 år.

Vad jag vill säga är att vi måste samarbeta mellan hem och skola, se över våra attityder till läsning och kanske till och med välja bort en del andra aktiviteter som slukar barnens tid på bekostnad av deras läsförmåga.

Köp böcker till era barn i julklapp eller gå till närmaste bibliotek!

Ingrid Norman

Vikdal

Läs mer om