Det händer ibland att jag behöver kontakta någon av våra kommunala inrättningar.
Skellefteå kommunen har inrättat en kundtjänst, ett vällovligt försök att skapa arbetsro för alla dessa tjänstekvinnor och män och även öka servicegraden ut mot kunderna.
Men vänta nu, kundtjänst, jag vill inte känna mig som kund. Jag är en medborgare i Skellefteå kommun, inte en kund. Jag är Skellefteå kommun. För utan oss medborgare vore kommunen intet.
Och när kundservice fungerar som ogenomtränglig borg vid varje kontaktförsök med den befattningshavare som hanterar kommunens service/regleringar av mitt medborgarliv, känns tillgänglighet, närhet och delaktighet långt borta.
Vissa frågor vill jag inte vika ut för kundtjänaren i andra luren. Jag nöjer mig inte med redan läst information uppläst från kommunens hemsida. Jag litar inte på vaga standardsvar på mina frågor.
Jag vill prata med den som är insatt, som kan ta beslut, och som jobbar för mig.
Inte kund
SVAR DIREKT:
Jag vill börja med att tacka dig för att du tagit dig tid att skriva ner dina värdefulla tankar.
En kund är oftast en person som söker en vara eller tjänst hos en säljare och är beredd att betala pengar för den varan eller tjänsten.
Som medborgare har man ofta via skatten redan förskottsbetalat kostnaden till kommunen och man kan givetvis diskutera huruvida begreppet "kund" är en passande definition av medborgaren.
För du har helt rätt i det du skriver, vi medborgare är Skellefteå kommun.
Kundbegreppet i offentlig verksamhet är komplicerat i och med att valfrihet och konkurrens inte alltid existerar för "kunden". Kunden är det enskilt viktigaste för alla företag och detsamma gäller för Skellefteå kommun, utan kunden finns inte företaget.
Jag försäkrar dig om att vi som jobbar i Skellefteå kommuns kundtjänst varje dag arbetar just för att det ska vara så enkelt som möjligt för alla medborgare att få hjälp och svar från vår kommun.
Det är absolut inte vår avsikt att upplevas som en "ogenomtränglig borg" utan vi finns till för dig. Vårt mål är att med de medel vi har, ge den bästa och snabbaste medborgarservicen vi möjligtvis kan för samtliga Skelleftebor.
André Ahlard
Chef, Skellefteå kommuns kundtjänst