Troligen är jag inte ensam om att anse att KF Coop- koncernen numera har ett sämre återbäringssystem än förut. Frågan tog upp i en insändare 4 december. För dem som inte har tillgång till dator eller får varorna hemkörda är det heller inte lätt att aktivera sina val.
På något sätt måste det bli enklare annars faller Coop på eget grepp.
Att få ut pengar från KF:s sparkassa, som efter nyår blir Med Mera Bank, är också ett mysterium. Ett detektivarbete utan spänning, men med mycket byråkrati, då kundservicen i butik upphört med bankverksamheten.
Det finns säkert krångel även hos andra handelskedjor men Coop är nu en gång tänkt som ett gott alternativ till de privata kedjorna.
Vänd er till även icke IT-bevandrade kunder!
Olov Wikström
Skellefteå
SVAR DIREKT
Vi kan bara beklaga att du uppfattar hanteringen av Sparkassan som besvärligare. Vi har själva sett det som en förbättring för våra kunder/medlemmar, då vi värnar om våra kunders/medlemmars säkerhet och att kooperationen inte ska användas som ett led i penningtvätt eller risken att våra medarbetare blir utsatta för rån.
Du som kund/medlem kommer efter årsskiftet att omfattas av insättargarantin, vilket har efterfrågats av ett flertal kunder/medlemmar.
Kontanthanteringen togs dels bort för att förhindra risken att pengar tvättas via kooperationens kanaler och dels för att minimera kontanthanteringen i butik för att minska rånrisken.
Vill du ta ut innestående medel efter årsskiftet så kan du göra det på samma sätt som idag, men med den skillnaden att du måste identifiera dig. Du har två möjligheter att identifiera dig antingen kan du skicka in en kopia på din legitimation eller också kan du legitimera dig via internet och bank-id på vår hemsida.
Vi kan endast beklaga den olägenhet som du upplever av de förändringar som vi har gjort avseende Sparkassan.
Lena Grönwall
Chef kommunikation, Coop