Obegripligt och snårig återbäring

Vad är poängen med Coops nya medlemsprogram? Systemet är klart diskriminerande och ger med missnöjda kunder. Vad tycker du? Rösta!

OBEGRIPLIGT. Finns det någon Coop-medlem som har förstår nya poängsystemet, undrar skribenten.

OBEGRIPLIGT. Finns det någon Coop-medlem som har förstår nya poängsystemet, undrar skribenten.

Foto: OBEGRIPLIGT. Finns det någon Coop-medlem som har förstår nya poängsystemet, undrar skribenten.

Not Found2014-12-04 03:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den första juli införde Coop Sverige ett nytt poängsystem i landets alla butiker.

"Vår ambition är att skapa ett medlemsprogram som ger en bättre upplevelse för ännu fler medlemmar och därmed ökar försäljningen i våra butiker. Vårt nuvarande återbäringsprogram har inte lett till den merförsäljning vi hoppats på", skriver Anders Sundström, ordförande i KF och Coop Sverige i ett pressmeddelande den 23 april.

Återbäringen har prioriterat en begränsad grupp medlemmar genom att programmet har haft en hög tröskel, konstaterar han.

I veckan bestämde jag mig för att verkligen lära mig hur det nya poängprogrammet fungerar i praktiken.

Då jag tycker mig ha en god datorvana loggade jag in på en terminal i min närbutik. Efter en stunds surfande runt olika propagandasidor förstod jag att jag ur denna apparat måste skriva ut ett antal lappar, baserade på mina samlade poäng.

Med dessa skulle jag sedan springa runt i butiken och försöka identifiera motsvarande varor som jag då skulle få som poänggåva. Väl framme vid disken visade det sig att flera av varorna inte stämde överens med respektive lapp, varför kassörskan tvingades springa från kassakön och söka rätt vara.

Som trogen Konsumkund anser jag att Anders Sundströms höga tröskel i det tidigare systemet nu byggt om till en stängd dörr, framför allt för alla äldre kunder med liten eller ingen datorvana.

Systemet är klart diskriminerande och utgör dessutom ett arbetsmiljöproblem med missnöjda kunder och ökad stress för personalen.

Jag är tillräckligt gammal för att minnas hur min mamma i början av varje nytt år tömde upp sina kvitton ur en grön plåtburk, och med papper och penna räknade ut sin återbäring. Ett otidsenligt förfarande, men klart mer lätthanterligt än det nu införda.

Finns det någon Coop-medlem som har förstått poängen med de nya poängen?

Christina Ohlsson

Burträsk

Svar direkt

Vi beklagar att du upplevt vårt nya medlemsprogram som krångligt. I det nya medlemsprogrammet ska det finnas en belöning för alla våra medlemmar, oavsett hushållets storlek.

Därför är poängshopens sortiment som du finner i Medlemspunkten, och i Coop-appen så omfattande och kan upplevas som mindre lätt att överblicka. När du valt vara registreras detta på ditt medlemskort och detta registreras sedan i kassan.

Du behöver således inte skriva ut en lapp med de poängvaror som du valt om du inte vill.

Det var tråkigt att du inte hittade alla dina poängvaror på en gång. En Coop Nära butik är oftast mindre än andra Coop-butiker och har därför inte alltid hela det sortiment som en större Coop butik har. Denna information framgår också i poängshopen.

Vi strävar efter att det ska vara så enkelt som möjligt att använda sina samlade poäng i Medlemspunkten och tar gärna emot dina synpunkter för att kunna göra förbättringar.

Mikael Ahlqvist

Chef, Coops Medlemsprogram

( omröstningen utlagt på torsdag morgon)

OBEGRIPLIGT. Finns det någon Coop-medlem som har förstår nya poängsystemet, undrar skribenten.
OBEGRIPLIGT. Finns det någon Coop-medlem som har förstår nya poängsystemet, undrar skribenten.
Nyinvigning av Coop i JörnSvårt jämföra pris på varornaKilopris måste alltid vara med
Läs mer om