Armaturerna i gatubelysningen på Finnforsvägen i Boliden och en del av Storgatan–Bjurvägen har bytts ut.
Tidigare var dessa gator väl upplysta av armaturer med högtrycksnatrium. Ur belysnings- och därmed trafiksäkerhetssynpunkt är bytet av armaturer obegripligt.
Den mycket ojämna ljusbilden som de nya armaturerna lämnar, består i stort sett av ett ljust streck tvärs över körbanan och sedan en svagare belysning åt vardera sidan.
Trottoarerna är lämnade i mörker och hela gaturummet upplevs som mörkt. En fotgängare är svår att se om man inte kör på helljus.
Gång- och cykelbanan mot Strömfors är nu lämnad helt i mörker.
När man gör en förändring brukar man försöka åstadkomma en förbättring. I detta fall har man åstadkommit en ofattbar försämring.
Hur har den ansvarige väghållaren resonerat? Är detta ett första steg innan all gatubelysning monteras ned?
Vilka krav ställs vid val av armaturer eller gäller endast lägsta pris, oavsett prestanda? Uppfyller dessa armaturer ställda krav? Görs någon kontroll ute i verkligheten?
Bolidentrafikant
SVAR DIREKT
I Boliden stod vi inför ett planerat seriebyte av all natriumbelysning, och i samband med detta gjordes en energieffektivisering genom armaturbyte.
Trafikverket ska minska energiförbrukningen för att uppnå miljömålen. När det gäller belysning bestäms utformning och teknisk kvalitet av VGU (Publikationen Vägar och gators utformning).
Trafikverket prioriterar belysning för oskyddade trafikanter och områden där fordon och/eller oskyddade trafikanter möts. Exempel på detta är busshållplatser, komplexa korsningar och övergångsställen.
Äldre anläggningar är byggda efter en annan norm vilket kan innebära att avståndet mellan lyktstolparna och dess höjd inte är optimalt. I dessa fall får man försöka hitta bästa möjliga lösning.
De nya armaturerna i Boliden sprider ljuset i längdriktningen, vilket är förlåtande för långa stolpavstånd. Det vita ljuset har betydligt bättre kontrast och färgåtergivning än gult natriumljus, varför den nu används inne i samhällen där gående och cyklister vistas.
Armaturen uppfyller gällande krav, och Skellefteå kommun har den på många platser, bland annat på Kanalgatan.
Vid gång- och cykelvägen upp mot Strömfors kommer armaturerna att riktas in mot cykelbanan.
Stefan Ericsson,
Projektledare/belysningsansvarig,
Trafikverket region nord