Nya idéer måste fram

Foto: TT

Foto: TT

Foto: Foto: Sakine Madon

Not Found2013-08-24 04:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konventionella argument och finansieringslösningar biter uppenbart inte på den allians som nu styr landet. Detta trots att EU är intresserat av att ge frikostiga bidrag till bygget förutsatt att banan är färdig innan 2030. Men detta lär inte inträffa om Allians för Sverige får följa sin infrastruktur-investerings-budgetplan.

Det är dags för oss som vill se Norrbotniabanan förverkligad att föreslå andra lösningar.

Alliansen gillar rotavdrag och Norrbotniabanan uppfyller i vart fall de viktigaste kraven för bidraget.

Det stimulerar byggbranschen! Arbetskostnaden kommer att uppgå till betydligt mer än minimigränsen 1 000 kronor. Man kan kräva att alla de företag som anlitas har F-skattsedel, och så vidare.

Därför formulerar man helt enkelt projektet som en renovering och om/tillbyggnad av järnvägssystemet i norra Sverige.

En del tänjningar av reglerna behöver förstås göras. Det blir en fråga att lösa i förhandlingar. Projektet kommer exempelvis att överskrida taket för vanlig rotersättnig.

Troligen kommer regionens kommuner och företag att behöva gå in med ett antal miljarder, men med tanke på att bankommunerna gemensamt kommer att äga och driva Norrbotniabanan när den är färdig så kan de säkert få räntan på utlägg täckt med inkomster från trafiken.

Regeringsföreträdare brukar slå fast att rotavdraget strängt taget, ekonomiskt, går på ett ut för statskassan, förutsatt att man tar hänsyn till hur mycket skatter och andra intäkter som flyter in tack vare att folk får jobb med hjälp av detta bidrag.

Om denna bedömning är korrekt torde alltså banan kunna förverkligas utan egentlig kostnad för statskassan! Något som, av allt att döma, är ett utgångskrav från alliansregeringen.

Varje år betalar staten ut ett tiotal miljarder i rotbidrag. Med ett par årliga miljarder till så blir Norrbotninabanan klar långt innan 2030!

E Lundström

Foto: TT
Foto: TT
Läs mer om