Ny standard för A-traktorer skulle spara både miljö och pengar

Jag är 16 år och kör en så kallad A-traktor. Det är en bil som har dubbla växellådor så att den inte kan överstiga 33 km per timme.

Foto: Roine Sandlén Foto: Roine Sandlén.

Foto: Roine Sandlén Foto: Roine Sandlén.

Foto: Foto: Roine Sandlén.

Not Found2016-03-26 04:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

1963 införde Trafiksäkerhetsverket möjligheten att bygga en A-traktor. Det blev en succé för folket ute på landsbygden, inte mist bland unga.

Maxhastigheten 33 km per timme uppnås vid 4 000–5 000 varv och det är alldeles för höga motorvarv. Att varva motorn så hårt förstör mycket för oss, och även massor för miljön. När en A-traktor varvar så mycket blir utsläppen nästan det dubbla och risken att något går sönder är väldigt stor.

Vi har inte råd att laga våra bilar när de går sönder hela tiden.

Låt oss få köra åtminstone 45 km per timme med enkellåda och varvtalsregulator. Det skulle spara både miljön och våra pengar. Det skulle även bli mindre trimningar och ta bort en massa onödigt jobb för poliserna.

Jag förstår inte hur en EU-bil, som är byggd av plast, får gå 45 km per timme. Man åker betydligt säkrare i en A-traktor än en EU bil. Att låta oss köra 45 km per timme gör även att det blir mindre trafikstockningar och därmed även blir färre trafikolyckor.

Jag vet att Transportstyrelsen har satt maxfarten för A-traktorn till 33 km per timme för att slippa olyckor – för vi är trots allt bara 15 år när vi får ta körkort.

Om myndigheterna inte kan tänka sig att höja maxfarten på A-traktorerna så låt oss i alla fall få köra 33 km per timme med spärrad enkellåda och varvtalsregulator. Då får man ner dessa skyhöga varv som skadar både miljö och bil.

En bra lösning som skulle göra det möjligt att fortsätta köra vore att spärra växellådan med 1.2. R. och kopplar in en varvtalsregulator som stryper varven så att a-traktorn inte överstiger 33 km per timme.

Orolig A-traktor förare

undefined
Foto: Roine Sandlén Foto: Roine Sandlén.
Läs mer om