Om det nu ska göras ett höghus på busstorget i Skellefteå där det förutom hotell ska vara bidragsberättigad kultur.
Vad jag kan förstå är den så dålig att inga biljetter kan säljas som täcker kostnaderna – utan den ska gå med 20 miljoner kronor i förlust varje år.
Vore det då inte bättre att skaffa mer underlag för hotellet, genom att återskapa en Finlandsbåt?
Jag är övertygad om att det både i Skellefteå/Piteå samt i inlandet finns ett intresse som tillsammans med resenärer från Österbotten skulle ge mer glädje för skattebetalarna än kultur som ingen vill ha.
Svenska Akademin är ett tydligt exempel på varför man måste börja hålla spenderande kulturpersoner i strama tyglar.
Med en färja skulle både hotellet och handeln gagnas via fler finska kunder men även fler norrmän som skulle ha en anledning att välja Skellefteå – för att få åka till en del av Finland där man kan göra sig förstådd på norska.
Passa på nu när gamla Bore-färjan som ägs av kändisen Leif-Ivan Karlsson vill sälja den. Bygg om färjan till biogasdrift och el så skulle det säkert gå att få Energimyndigheten med på en upprustning som stämmer med Northvolt-projektet. Hamnarna finns redan på båda sidor om Bottenviken.
Kan man stenlägga en stadspark för 30 miljoner kronor och bygga elbelyst järnvägsräls vid älven för ännu mer pengar så borde det finnas starkare skäl att använda pengarna till något som gillas av alla skattebetalarna och inte bara dekorera tomterna för city-folket, som inte ger avkastning tillbaka.
Hellre en sjötripp till Jakobstads restauranger och stränder samt det stora nöjesfältet Power-Park än penningslukande kufar i ett kulturhus med stora förluster.
Hellre hotell och båt än hotell och värdelös bidragskultur