Skellefteå Airport växer och utvecklas. Bra tycker jag! Vårt nav till omvärlden måste prioriteras av kommunen, nu när staten, Swedavia, har lämnat oss i sticket. Är jag själv beredd att bekosta en flygplats via skattsedeln? Ja, absolut. Utan den är Skellefteå snart en sovstad till Umeå.
Många pekar på miljöproblem med flygtransporter, men inte på tidsaspekten att ta sig från punkt A till B. Jag köper satsningar på järnvägsnätet i Mellansverige och mellan våra största städer. Där borde inte flyget kunna konkurrera om persontransporter, men gör det idag. Norrland behöver flyget.
Norrbotniabanan är frälsaren för politiker, miljöaktivister och järnvägsnostalgiker, men vem ska åka med tåget och vad får det kosta?
Priset för spårbunden trafik 27 mil Umeå-Luleå, är enligt Trafikverkets 30 miljarder kronor. En miljard per mil!
Det skulle bli mycket E4 och bra inlandsvägar för dessa pengar. Vad det sedan kommer att kosta kommunen med resecentrum och infrastruktur vågar jag inte gissa, men det är knappast gratis.
Pendlare till Umeå/Luleå har så klart en användning av järnväg och det ersätter kanske ett antal väl fungerande busstransporter. Turister och daglediga medborgare som kan avsätta 7-8 timmar för transport till huvudstaden kan också använda tåget.
Tunga transporter från basnäringar i norr skulle behöva en upprustad järnväg, i inlandet eller en ny kuststräcka. Vad som kan bli billigare kanske ni kan räkna ut själva.
Den som tror att järnväg ska ersätta lastbilstransporter på E 4 har inte riktigt förstått företagens och konsumentens krav på snabba leveranser, med lagren rullande på väg. Järnväg kräver för många omlastningar och tid kostar pengar.
Därför är inte järnvägstrafik något för styckegods, affärsfolk eller personer som ska vidare ut i världen.
Umeå, med sin fina järnväg, hade tio flygavgångar till Arlanda tisdag 27 september. Varför?
Berth Gustafsson
Moröhöjden