Vackert att du har Sober October på ledarsidan Mikael Bengtsson. Man kan lätt få för sig att Norran verkar för att minska alkoholintagen hos era läsare, men bläddrar man i en tidningsbunt är det inte svårt at hitta en vinannons.
Nästan alla medier, morgon- och aftontidningar, veckotidningar av alla slag samt matkedjornas kundtidningar har annonser för alkohol.
I matprogrammen på tv talar man alltid om vilket vin som passar bäst till det som tillagas. Alla annonser är till för att sälja produkter. Media deltar med full kraft i att sälja alkoholhaltiga drycker.
Det är inte så konstigt att svenskarna inte kan äta mat utan att dricka alkohol.
Mikael, är det tänkt att vi, som media uppmanar oss, ska dricka elva månader per år och avstå under oktober månad?
Undantaget är landets omkring 400 000 alkoholister. Barnen till dessa ljuger som hästar travar, för att skydda sina föräldrar, och slutar ta hem sina kompisar eftersom föräldrarna är fulla.
Strax är det jul och då kan många under tio dagar dricka av de utannonserade vinerna. Allra helst ur treliterslådor så man inte behöver hålla reda på hur mycket man dricker. Det märker bara omgivningen.
Vattenflaskan
Svar direkt
Norran verkar för en god folkhälsa. Som ett led i det har vi tagit det svenska initiativet till Sober October, där vi lyfter fram frågor som innebär att man kan reflektera över sitt eget drickande, sin alkoholkonsumtion.
Tidningen verkar i en nykterhetsvänlig anda, men samtidigt måste den våga släppa fram en mångfald av röster, både på nyhetsplats, i debatten och som annonsörer, speciellt som vi är dominerande i vårt spridningsområde.
Vad gäller annonsering så följer vi de lagar som gäller alkoholreklam, att vi inte annonserar annat än vin och öl, att en femtedel av annonsen måste innehålla en varningstext och att bara själva produkten får visas, med mera.
Jag tror på individens eget ansvar. Skulle vi välja bort all reklam där en produkt felanvänd eller överdoserad vore farlig skulle mycket inte kunna annonseras. I det här fallet så betonas risken för skadeverkningar med varningstexten.
Lars Andersson
Ansvarig utgivare och chefredaktör, Norran
***********
Mycket av den problematik som insändarskribenten refererar till har jag tagit upp i andra ledare. Det går tyvärr inte att upprepa alla argument och se till alla infallsvinklar varje gång.
Mikael Bengtsson
Politisk redaktör på Norran