Jag är nybliven Skelleftebo sedan ett år tillbaka och har reflekterat över två saker. Som mamma till barn inom skola och barnomsorg samt som invånare i kommunen tycker jag att det är underligt hur kommunens växel fungerar samt skolans krav på att föräldrar ska ha dator.
Varför kan man inte nå rektorerna på direktnummer? Varför måste jag gå via en växel och endast bli vidarekopplad om jag uppgett mitt ärende?
Har bott i både större och mindre kommuner än Skellefteå och har inte varit med om detta tidigare!
Varför döljer man sig bakom växeln, finns det en hotbild mot rektorerna?
Vi vet ju alla hur svårt det är med andrahandsinformation och det är just detta som gång på gång sker när man först måste berätta sitt ärende för en telefonist som sedan skall vidarebefordra detta till respektive rektor. Och detta funkar ju inte alltid.
När vi flyttade hit förra sommaren försökte jag desperat att få kontakt med rektor och mitt barns blivande fröken. Det tog många samtal till kommunen innan detta fungerade eftersom informationen fastnade på vägen och inte alls gick vidare till berörd rektor.
Jag blir också mycket frågande till ”kravet” att man ska ha tillgång till dator, internet och e-legitimation, för annars kan man inte sjukanmäla sitt barn, man kan inte få veckobrev eller klasslistor.
Som medborgare kan jag heller inte boka om läkartider eller dylikt. Vad är detta för diskriminering? Om det förutsätts att alla har dator, internet och e-leg, då får faktiskt kommunen stå för detta!
C BM
Svar direkt:
Roligt att du valt att flytta till Skellefteå, men det är tråkigt att du upplevde det svårt att komma i kontakt med berörd rektor.
Skellefteå kommun har de senaste åren genomfört en stor förändringsresa. En viktig åtgärd var att etablera ”en väg in” för att göra kontakterna med kommunen enklare. Det är också för att vi ska få ett bättre underlag för att utveckla kommunens kommunikation och verksamhet.
Växeln är nedlagd och vår kundtjänst finns på plats och löser 70 procent av inkomna frågor direkt och om ärendet går vidare till en förvaltning ska de återkoppla till kund snarast möjligt.
Skellefteå kommun har genomfört denna satsning, främst för att ge en bättre och effektivare service till medborgarna, företagen och föreningarna.
Tidigare fick medborgarna ringa många samtal för att komma rätt, nu ska det räcka med en kontakt och man kan kontakta kommunen på det sätt som passar bäst för en själv, webb, mobil app, sms, telefon, besök, brev, etcetera.
Om du ringer till kommunens kundtjänst och frågar efter en särskild rektor eller lärare, så tar vår kundtjänst i första hand ett meddelande till aktuell person. Sedan ringer den personen upp dig så fort den kan.
Upplever du att ärendet är akut och du vill få kontakt direkt, så försöker vi nå personen. Men vi vet också att lärare och rektorer är schemalagda och svåra att få tag på.
När det gäller sitt barn, så är det inget krav att du som förälder har en dator. Du kan sjukskriva ditt barn genom att ringa kundtjänst eller skicka sms till 070-903 20 41 84 och skriva ditt barns för- och efternamn, personnummer, skola och klass i sms:et.
De hem som saknar dator/smartphone/internet ska få motsvarande information på papper från skolan, det vill säga veckobrev, klasslistor eller annan information som finns i infomentor, grundskolans IT-system.
De föräldrar/vårdnadshavare som vill ha information på papper ska kontakta sitt barns mentor.
Monica Johansson, För- och grundskolechef
Skellefteå kommun
André Ahlard, Kundtjänstchef, Skellefteå kommun