Jag vill börja med att tacka för den otroligt fina väg vi fått i höst mellan Skråmträsk och Femvägskälet! Det är en fröjd att köra bil och att cykla på den.
En fråga som har slagit mig är vem gatlyset egentligen är till för? Jag har alltid trott att de varit där för att bilisterna ska se bättre samt för dem som uppehåller sig på vägen.
Detta måste vara fel eftersom man inte har satt upp gatlyse på två sträckor där hus ligger en bit från vägen. Alltså måste gatlyset vara till för att lysa upp våra hus och gårdar, inte för biltrafiken. Det visste jag inte.
De två sträckor som saknar gatlyse är dessutom klockrena älgöverfarter. Vintertid springer älgarna här kors och tvärs. Just här har kommunen lämnat vägen svart.
Hur tänkte man? Vad sparar man på att lämna dessa korta sträckor? Det är inte direkt flera kilometrar vi pratar om.
Jag kan inte tro att tio gatlampor skulle ruinera vår kommun, som är en av Sveriges rikaste, eller? Ett typiskt exempel på när snålheten bedrar visheten.
Hur många älgpåkörningar ska vi få innan man ändrar sitt beslut och lyser upp även dessa sträckor? Vi får hoppas att det inte sker några olyckor, men risken är tyvärr överhängande.
En som numera springer med pannlampa
Svar direkt
Roligt att du är nöjd med upprustningen av väg 805. Det är Trafikverket som är ansvarig väghållare och som ska ha äran av det.
Som väghållare är de ansvariga för bland annat trafiksäkerhet och beslut om vilka åtgärder som bedöms nödvändiga, inklusive beslut om belysning. Enligt deras regelverk ska det inte vara vägbelysning längs berörda sträckor av väg 805.
Skellefteå kommun har andra belysningsregler och enligt dessa kan vi i vissa fall även ansvara för belysning på Trafikverkets vägar, under förutsättning att de kommunala kriterierna uppfylls.
Vid förnyelse så ses belysningen över vad gäller antal stolpar och placeringar så att de uppfyller de gällande reglerna, vilket har skett i detta fall.
Den äldre anläggningen överensstämde inte med det regelverk vi har att följa, vilket är anledningen till att den nya belysningen är placerad längs de sträckor som är tillräckligt tätbefolkade för att uppfylla kraven i reglerna.
Både kommunen och Trafikverket prioriterar belysning på platser och vägsträckor där gående eller cyklister delar vägen med biltrafik. Längs övriga vägsträckor är det fordonens belysning som i första hand ska ge den ljusbild som behövs för att köra i mörker, upptäcka vilt med mera.
Mer om kommunens belysningsregler finns på skelleftea.se/belysning.
Fredrik Lindqvist, Chef gatubelysningsenheten
Anders Mellberg, Chef gatu- och parkavdelningen
Skellefteå kommun