Den 1 december 2016 anmälde jag per telefon till Skellefteås kundtjänst ett misstänkt miljöskadligt avlopp i Skolviken i Örviken, med begäran om information om åtgärder.
Den 31 januari 2017, alltså två månader senare ringde jag eftersom ingen hörts av - men inget besked fanns att få.
Eftersom inget hörts efter ytterligare två månader skickade jag ett mejl den 24 mars och refererade då till mina tidigare telefonsamtal och att svar hittills uteblivit.
Jag fick omedelbart ett mejlsvar från kommunen som sa att ett ärende öppnats samma datum, trots att ärendet var känt av kommunen sedan jag anmälde saken fyra månader tidigare.
Efter ytterligare ett mejl dök en kommuntjänsteman upp den 25 april och jag visade avloppet.
Nu har det gått över fem månader sedan tjänstemannen var här. Inget har hörts från kommunen och avloppet rinner kontinuerligt.
Jag menar att utsläppet driver på den snabba och omfattande vasstillväxten i området. Risk finns att hela Skolviken växer igen. Den rikliga tillgången på fisk i viken, torde kunna kopplas till avloppets gödande effekt.
Det har nu gått tio månader sedan första anmälan utan att Skellefteå kommuns miljökontor verkar ha reagerat.
Tre slutsatser drar jag av detta:
* Anmälan via kundtjänst av missförhållanden leder inte till registrering av ärenden.
* Varje gång man mejlar i samma ärende får det nytt nummer och datum. Är det för att det ska se ut som ett nytt ärende?
* Miljökontoret ignorerar miljöskadligt utsläpp i Örviken.
Orolig
Svar direkt
Detta ärende kom in första gången till kommunen i slutet av 2016. Under vintern och våren har en utredning gjorts för att hitta felkällor med anledning av anmälan. Utredningen visade bland annat att ett enskilt avlopp inte fungerade.
Fastighetsägaren informerades om detta samt att det krävs en anslutning till det kommunala nätet. Berörd fastighet kommer att anslutas till det kommunala spillvattennätet.
Som du skriver har detta ärende kommit in till kommunen flera gånger. Kundtjänst registrerar alla ärenden i Flexite med ett nytt ärendenummer, men vid varje registrering har en koppling till föregående ärende gjorts.
Vi beklagar att ärendet dragit ut på tiden, samt att du som kund upplevt att du inte fått en bra återkoppling.
Eva Kinnvall, chef, Miljö och hälsa, Skellefteå kommun
Stefan Johansson ,chef, Vatten och avfall, Skellefteå kommun
l