I många år har olika personer och organisationer sagt att det behövs mer idrott i skolan. Det kan jag hålla med om. Jag går själv tredje året på gymnasiet och känner att en eller två extra timmar idrott inte hade skadat.
Men är det bara mer idrott som krävs för att elever ska prestera bättre på lektionerna?
Jag tror inte det. Även estetiska ämnen som musik är mycket viktiga för elever på både högstadiet och gymnasiet. Varför?
Det finns många anledningar. Musik är ett ämne som ger en enormt bra koordination och en förbättrad koll på kroppsdelarna.
Dessutom kan det vara bra för elever med koncentrationssvårigheter att få ”rasa av sig”, eller hur man nu vill uttrycka det. Musik ett bra sätt ´för eleven att dels lära sig spela ett instrument dels att vistas i en miljö där det är mer okej att vara uppe och röra på sig.
Det är själva avbrottet från vanligt pluggande som räknas och den inre stimulansen man kan känna när man får göra något annat. Det tycker jag åtminstone.
Visst, det finns musikgymnasium, men även dessa elever har idrott precis som alla andra, varför ska då inte de som inte är musikelever kunna ha musik på sitt schema? Det kan jag tycka är en smula underligt.
Själv hade jag musik under mitt andra år på gymnasiet under en termin. Det tyckte jag var mycket bra. Då fick jag lära mig att spela andra instrument än de jag behärskar. Dessutom var det ett härligt avbrott från de stillasittande lektionerna.
Vissa linjer på gymnasiet är oerhört inriktade på ett område, som fordons- och handelsprogrammet. Där är det mycket praktik och yrkesförberedande, det är jag medveten om.
Men jag tror att man på de flesta linjer skulle kunna få in en eller två timmar musik i veckan, utan problem. Det skulle nog de flesta må bra av, om ni frågar mig.
Johan Holmström
SPID 3, Anderstorpsskolan