Att cykla är både miljövänligt och hälsobefrämjande och är ett utmärkt kommunikationssätt.
På morgonen på väg till jobbet, då varje minut är dyrbar, ska cykelfärden gå på lätt tillgängliga och asfalterade banor som medför trygghet i trafiken.
E 4 har en hög vägstandard med dubbelfil för bilister, vilket är trafiksäkert, medan cyklisterna hänvisas till ett smalt område vid sidan om.
Barn och ungdomar ska präglas till goda motionsvanor där cykel är ett alternativ. Men var finns cykelbanan mellan Kåge och Byske?
Det är med livet som insats att cykla på E 4, vilket är tillåtet, men för trafiksäkerheten bör alla färdas i buss eller bil.
Investeringen i en cykelbana mellan Byske och Kåge kräver en politisk och ekonomisk insats där trafiksäkerheteninte kan bortprioriteras!
Om Skellefteå ska tillhöra Sveriges friskaste befolkning år 2020 ska det finnas möjlighet att på ett enkelt sätt transportera sig på cykel mellan dessa två stora orter i kommunen.
Finns cykelbanan med i Trafikverket framtida budgetplan?
Thomas Ottosson
Skellefteå
SVAR DIREKT
Ökad cykling är positivt på alla sätt. För att lyckas krävs att Trafikverket, kommuner och länsstyrelse/regionförbund, samarbetar. Trafikverket har också ett uppdrag från regeringen att ha mer fokus på att främja möjligheten att välja cykel som alternativt färdsätt.
Det handlar om olika typer av åtgärder, bland annat att se över utbyggnaden av cykelvägnätet för att kunna arbetspendla med cykel i och i närheten av de större tätorterna i Västerbotten.
Trafikverket i region Nord kommer under 2014 att göra en översyn för att se hur vi ska kunna utveckla cykeltrafiken på bästa sätt utifrån dagens och kommande behov. Vi kommer bland annat att studera problematiken som uppstår för cyklister när vi sätter upp mitträcken för bilarnas säkerhet.
Vi är övertygade om betydelsen av att utveckla cyklandet för att skapa ett säkrare och hållbarare transportsystem.
När översynen är klar kommer resultatet att ligga till grund för de prioriteringar som vi kommer att göra för att bygga ut gång- och cykelvägnätet längs främst E 4.
Däremot är det idag omöjligt att säga när vi kan få finansiering för dessa åtgärder.
Urban Eriksson
Planerare, Trafikverket Region Nord