Många farliga korsningar – åtgärder måste sättas in

Foto: Pär Lindström

Not Found2018-04-05 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En vänstersväng från Slalomvägen ut på E 4 innebär att tre körfält korsas på en väg där hastigheten ofta överstiger 70 kilometer i timmen. Vid fel tidpunkt är en vänstersväng nästan ett kamikazeuppdrag.

Trafikverket säger att de ska lägga in det här i deras prioriteringslista, men man redovisar inte när något ska göras eller vad man ska göra.

Det finns flera farliga korsningar som är i stort behov av åtgärder, till exempel Östra Ringen–Torsgatan.

Hur många allvarliga olyckor krävs innan åtgärder sätts in?

Gällande Coops etablering på Norrböle­ finns ingen finansiering i närtid för trafik­åtgärder.

I fullmäktige sa ett kommunalråd att man har gjort noggranna mätningar på Klockarbergsvägen, men på kommunens trafikplanering stod istället att läsa att mätningarna var för osäkra och att de därför uppskattar flödet till 10 000 fordon/dygn. Det torde vara cirka 13 600 fordon/dygn när Coop öppnar.

Man har alltså gjort noggranna mätningar, men dessa bedöms som osäkra av trafikplaneringen. Uppfinnaren Ernst Werner von Siemens sa på 1800-talet vid utbyggnad av telegrafen: ”Att mäta är att veta”. Om mätresultatet tolkas och analyseras rätt så kan man ta rätt beslut och vidta lämpliga åtgärder och undvika oförutsedda kostnader.

I korsningen Klockarbergsvägen–Jägarvägen tänker man lösa trafikproblemen med en trafikdelare, vilket i min mening inte löser trafikproblemen där.

Coops kunder kanske väljer en annan butik med bättre tillgänglighet, vilket skulle innebära att Coop tappar intäkter. Coop bör fundera på vad det betyder för butiken så att det inte blir samma tillgänglighetsproblem som för Biltema i Umeå.

Om inte kommunen kan göra säkra trafikmätningar och tolka dessa så finns det säkert konsulter som kan. Det blir billigast om man gör rätt från början. Vi går mot trafikkaos om man inte prioriterar om. Om Skellefteå växer till 80 000 ­eller kanske 100 000 tror jag att trafikproblemen också växer i samma takt.

Roger Andersson, Skellefteå

Läs mer om