En vÀnstersvÀng frÄn SlalomvÀgen ut pÄ E 4 innebÀr att tre körfÀlt korsas pÄ en vÀg dÀr hastigheten ofta överstiger 70 kilometer i timmen. Vid fel tidpunkt Àr en vÀnstersvÀng nÀstan ett kamikazeuppdrag.
Trafikverket sÀger att de ska lÀgga in det hÀr i deras prioriteringslista, men man redovisar inte nÀr nÄgot ska göras eller vad man ska göra.
Det finns flera farliga korsningar som Ă€r i stort behov av Ă„tgĂ€rder, till exempel Ăstra RingenâTorsgatan.
Hur mÄnga allvarliga olyckor krÀvs innan ÄtgÀrder sÀtts in?
GĂ€llande Coops etablering pĂ„ Norrböle finns ingen finansiering i nĂ€rtid för trafikÂĂ„tgĂ€rder.
I fullmÀktige sa ett kommunalrÄd att man har gjort noggranna mÀtningar pÄ KlockarbergsvÀgen, men pÄ kommunens trafikplanering stod istÀllet att lÀsa att mÀtningarna var för osÀkra och att de dÀrför uppskattar flödet till 10 000 fordon/dygn. Det torde vara cirka 13 600 fordon/dygn nÀr Coop öppnar.
Man har alltsĂ„ gjort noggranna mĂ€tningar, men dessa bedöms som osĂ€kra av trafikplaneringen. Uppfinnaren Ernst Werner von Siemens sa pĂ„ 1800-talet vid utbyggnad av telegrafen: âAtt mĂ€ta Ă€r att vetaâ. Om mĂ€tresultatet tolkas och analyseras rĂ€tt sĂ„ kan man ta rĂ€tt beslut och vidta lĂ€mpliga Ă„tgĂ€rder och undvika oförutsedda kostnader.
I korsningen KlockarbergsvĂ€genâJĂ€garvĂ€gen tĂ€nker man lösa trafikproblemen med en trafikdelare, vilket i min mening inte löser trafikproblemen dĂ€r.
Coops kunder kanske vÀljer en annan butik med bÀttre tillgÀnglighet, vilket skulle innebÀra att Coop tappar intÀkter. Coop bör fundera pÄ vad det betyder för butiken sÄ att det inte blir samma tillgÀnglighetsproblem som för Biltema i UmeÄ.
Om inte kommunen kan göra sĂ€kra trafikmĂ€tningar och tolka dessa sĂ„ finns det sĂ€kert konsulter som kan. Det blir billigast om man gör rĂ€tt frĂ„n början. Vi gĂ„r mot trafikkaos om man inte prioriterar om. Om SkellefteĂ„ vĂ€xer till 80 000 Âeller kanske 100 000 tror jag att trafikproblemen ocksĂ„ vĂ€xer i samma takt.
Roger Andersson, SkellefteÄ