Ännu en gång ser man ett sorgligt exempel på vad ordet regera betyder i Skellefteå. Tekniska kontoret med sin bilfientliga och dolda strategiska agenda, totalförbjuder bilar att parkera på hela östra delen av Storgatan och Östra Nygatan med sina tvärgator.
Fastigheter som byggdes på 1940 och 1950-talen tvingas nu anlägga parkeringar på sina små gräsbeklädda innergårdar som ett resultat av kommunens osmakliga utpressning - som först och främst slår mot bilägarna. Det här har större negativ effekt än man kanske kan tro.
När husen byggdes fanns ett fåtal bilar. Många av gårdarna har inte kapacitet för det som tekniska kontoret vill tvinga fram.
Bilägare kan inte ha sin bil hemma varken dagtid eller nattetid på grund av att antalet parkeringsplaster ofta bara är 60 procent i förhållande till antalet lägenheter.
Dessutom, i många hushåll finns inte sällan två bilar då vuxna barn kan bo hemma länge. Det finns ett underskott på p-platser även om inte alla boende har bil.
Estetik och attraktivitet är inget man slås av vid en titt på Skellefteås utemiljö bortom stadskyrkan. Med tillskruvade argument görs gräsmattor på trottoarerna.
Vid villaområdet längst bor på Ö. Nygatan har gräsmattorna utvidgats och gatan smalnats av och infarterna blivit längre, så att villaägarna fått en eller två extra bilplatser på dessa.
Hur kan städning och snöröjning plötsligt inte länger fungera? Många städer sätter upp trottoarpratare några dagar före man ska städa. Det fungerar.
För snöröjningen finns lösningar på om man vill. I vintras kom bara ett kraftigt snöfall som vållade påtagliga problem överallt.
Att folk kontaktat kommunen och berömt för den fantastiska framkomligheten efter fas ett är inte trovärdigt.
Ett totalt bottennapp spelar ingen roll för tekniska kontoret, bara det gynnar den egna agendan.
Bedöm själva