Vad är åtgärdat efter Skolinspektionens kritik om att skolan i Norsjö inte har något driv?
Vi är en grupp engagerade Norsjöbor som fått uppfattning att rektorerna upplever att de inte har mandat att fatta beslut som ingår i deras uppdrag. Långsiktiga planeringar saknas, liksom lokaler, lärarnas fortbildning samt elevernas IT-kunskaper.
Problemet finner man i ledningen som inte verkar klara uppdraget!
Vad görs åt den ohållbara situationen på fritidshemmet, som personalen har larmat om redan för flera år sedan?
Här har skyddsombuden ett stort ansvar att bevaka men framför allt agera i arbetsmiljöfrågor. Den fysiska och den psykosociala miljön tycks vara under all kritik.
Sören Stenlund, Gunnel Grahn, Sig-Britt Grahn, Britt-Louise Jonsson
Svar direkt:
Tack för era frågor och synpunkter!
Skolinspektionen har efter tillsyn i Norsjö kommun begärt kompletteringar/ handlingar avseende rutiner för anmälan till huvudmannen vid fall av kränkande behandling, kompletteringar rörande systematiskt kvalitetsarbete, studiehandledning på modersmål samt rutiner för mottagande i grundsärskolan.
Samtliga handlingar har skickats in till Skolinspektionen som därefter avslutat sin tillsyn i Norsjö kommun.
Rektorers uppdrag styrs av skollag, skolförordning, läroplaner övriga styrdokument och delegationer.
Rektorer anställda i Norsjö kommun har mandat att fatta samtliga beslut som hör till uppdraget. Bland annat beslut om fortbildning för personal vid enheten, hur avsatta medel för IT-verktyg ska användas, hur lokaler som finns tillgängliga för enheten ska nyttjas på bästa sätt och långsiktiga planer för berörd enhet.
Eftersom vi inte vet vilka långsiktiga planer som här avses hänvisar vi insändarskribenterna att ta kontakt med oss eller berörd rektor.
För lokalfrågor som bland annat berör fritidshem finns plan och kostnadsberäkning som beslutades av kommunfullmäktige den 23 juni.
Politiken styr genom upprättade styrdokument och har på sitt ansvar att årligen följa upp och utvärdera dessa. Kommunstyrelsen har delegerat beslutsrätt till ansvariga chefer och dessa följs upp via redovisning av delegeringsbeslut i kommunstyrelsen och/eller utskott.
Varje år genomförs arbetsmiljökartläggning och framkommer brister avseende fysisk eller psykosocial arbetsmiljö hanteras dessa utifrån behov och prioriteringsgrad.
Hoppas att ovanstående har besvarat era funderingar och om det finns kompletterande frågor så är ni välkomna att höra av er!
Therese Berg, Verksamhetschef, För- och Grundskola
Max Bohman, Verksamhetschef, Utveckling och Tillväxt
Katarzyna Wikström, Kommunchef
Magnus Eriksson, Ordförande, skol och omsorgsutskottet