Livlina nära att brista

Arkivbild: Bertil Sundqvist

Arkivbild: Bertil Sundqvist

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-05-16 04:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är smått fantastiskt att två myndigheter i var sitt grannland inte klarar att få kontakt med varandra år 2013, trots att man bedyrar sig vara positiva till Silverexpressens fortlevnad. Jag lyckades i tisdags hur lätt som helst få telefonkontakt med ansvariga personer hos både Skelleftebuss och Länstrafiken i Norrbotten, som beslutat att lägga ned linjen eftersom man i tre månader ej lyckades uppnå mejlkontakt med Nordlands fylkeskommun. Varför ringde man då inte? Det är helt orimligt att nedläggning beslutas av den ena parten utan kontakt med den andra.

Länstrafiken har helt sonika strukit 500 000 kronor i stöd till linje 200, Silverexpressen. Är verkligen administrationen i Länstrafiken bemyndigad att på eget bevåg omdisponera en halv miljon kronor utan beslut i dess styrelse? Som jag ser det har styrelsen ej haft detta ärende på sitt bord, då styrelseledamoten, kommunalrådet Britta Flinkfeldt Jansson, helt tagits på sängen. Jag kräver att frågan remitteras för grundlig behandling i styrelsen för Länstrafiken i Norrbotten!

Om linje 200 läggs ned blir det inte som trafikchef Lars Nilsson i Länstrafiken påstår ”en betydlig omväg”, utan helt enkelt omöjligt att resa kollektivt.

Skolelever under 18 år som veckopendlar över riksgränsen tvingas vid en nedläggning avbryta sin skolgång med de konsekvenser detta medför.

Nordlands fylkeskommun insåg inte vilka konsekvenser förslaget att ta bort den norskkörda delen av linjen skulle få för Arjeplogs kommun. Det finns en rad företag längs Silvervägen mellan Arjeplog och riksgränsen som är beroende av linje 200. Somliga av dem kan faktisk hotas av nedläggning om busslinjen försvinner.

Mats G Nettelbladt

Arjeplog

SVAR DIREKT:

Den 21 november 2012 hölls ett möte i Arjeplog med intressenter för Silverexpressen. Länstrafiken i Norrbotten och Västerbotten var några av deltagarna i mötet. Representanter för Nordlands fylkeskommun meddelades då att framtiden för den norska delen av Silverexpressen var mycket oviss och att linjen sannolikt kommer att upphöra under 2013. Med anledning av detta besked skrev företrädare för kollektivtrafiken i Norrbotten och Västerbotten i januari 2013 ett gemensamt brev till Nordlands fylkeskommun. I brevet begärdes dels att Silverexpressen skulle garanteras trafik till 2013-06-15 och dels föreslogs ett möte för att utreda Silverexpressens framtid. Inget svar har erhållits på detta brev.

Länstrafiken i Norrbotten har vid ett flertal tillfällen via mail och telefon efterfrågat ställningstagande från Nordland fylkeskommun. Vid planering av tidtabellerna från och med 16 juni 2013 var vår bestämda uppfattning att den norska trafiken på linje 200 skulle upphöra den 15 juni. Därför sade vi upp trafikavtalet med Skelleftebuss för den svenska delen av Silverexpressen. Tidtabellen på linje 26 Arjeplog – Skellefteå justerades och utökades för att klara trafikförsörjningen inom Sverige.

Den 6 och 7 maj kommer överraskande besked från Norge om att den norska delen av Silverexpressen kommer att fortsätta efter den 15 juni. Länstrafiken agerade då omgående med att föreslå att den nuvarande trafiken med Skelleftebuss på den svenska delen bibehålls efter den 15 juni. Beslut om detta fattades gemensamt av Länstrafiken i Norrbotten och Västerbotten, vilket innebär att Silverexpressen körs i oförändrad omfattning till och med den 14 december 2013.

Överenskommelsen har löst det akuta trafikbehovet och det är mycket bra att vi har en fungerande linjetrafik under sommaren när resandet är som störst. Vi har också tid att tillsammans med kollegor i Västerbotten, berörda kommuner och Nordlands fylkeskommun utforma en långsiktig lösning av trafiken för Silverexpressen.

Lars Nilsson

Trafikchef

Länstrafiken i Norrbotten

Arkivbild: Bertil Sundqvist
Arkivbild: Bertil Sundqvist
Läs mer om