Låt flygskatten finansiera bygget av Norrbotniabanan

Foto: Lars Eriksson

Not Found2018-08-23 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sju miljarder kronor till Norrbotniabanan. Bra! Men det räcker inte, sträckan Skellefteå - Luleå får inga pengar denna gång.

Mitt förslag är att de intäkter som staten får in från den nya flygskatten för resor från Luleå, Umeå och Skellefteå borde få användas till utbyggnaden av järnvägen.

Ungefär på samma sätt som trängselskatterna medfinansierar infrastruktur i storstäderna. Det finns i praktiken inga miljövänliga alternativ till flyget för dessa nordliga resenärer.

Att påverka resande att göra klimatsmartare val angavs ju som motiv för införandet av flygskatten.

Med en avgift på 60 kronor per resa får staten fram till 2030 in ungefär två miljarder kronor med nuvarande resandemängd (2,7 miljoner/år) från dessa flygplatser.

Alternativt kan man vänta med avgiften till dess Norrbotniabanan står klar.

E Lundström

Läs mer om