Den stressade nutidsmänniskan glömmer inte bara sitt barn i bilen, hon kastar även ut barnet med badvattnet titt som tätt, medan hon planerar sitt liv och försöker få ihop livs pusslet. Rationalitet och effektivitet härskar och hon glömmer att odla sin själ. Kultur betyder just odling och både kroppen, själen, närmiljön och samhället behöver odlas och kultiveras för att utvecklas. För att inte tala om andens odling och utveckling. Människan är både en biologisk, andlig och social varelse. Genom att njuta av processen kan vi ibland bortse från resultatet och finna lycka i nuet. Det är vägen som är målet.
Människan är på väg att avhumanisera sig själv och livet har blivit en plikt i stället för en möjlighet. All kultur kan göra henne mer delaktig genom närkontakt och inlevelse. Det stora är att vara sig själv. Människan är lekfull och nyfiken. Hon kan utveckla sin självtillit och sin förmåga att drömma och hitta vägen till självkännedom.
Intuition, känsla, fantasi och konstnärlighet har ofta definierats som barnsliga och omogna förmågor som varit kvinnliga och inte lika mycket värda som de manliga förnuftiga och rationella. Vang har kommit att fullständigt dominera över Vin. Vang är det manliga självständiga och handlingskraftiga för att inte säga härsklystna. Vin är det kvinnliga, medkännande och intuitiva. En tekniskt begränsad rationalitet har fått utvecklas på bekostnad av en ansvars- och omsorgsrationalitet En meningsfull tillvaro och egeninflytande är hälsans nyckelbegrepp. Vi behöver leva i en kultur som inte är historielös och som är meningsrik. l skolan premieras elever som kan rabbla upp påståendekunskaper medan förtrogenhetskunskaper knappast mäts alls. Mot ordning står kaos, mot kultur står natur. Vad som är ordnat och kultiverat har ytligt sett högre status än det som är kaotiskt och naturligt. Det finns skillnader mellan män och kvinnor: han ser delen och hon ser helheten. Män tänker avgränsat och ordnat, kvinnor ser parallella processer och helheter. För att nå fram till ett mänskligt samhälle grundat på ett balanserat helhetsseende måste männen bli mer kvinnliga. Kvinnligheten måste få högre status. Vi står vid ett historiskt vägskäl och måste välja ett humanistiskt orienterat samhälle präglat av kreativt kvinnligt helhetsseende. Livet är det högsta värdet för feminina människor medan behärskande och behärskning är det högsta värdet för maskulina människor. Kunskap är delen. Visdom är helheten. Det är alltså två sidor av samma mynt. För att dessa sidor ska kunna samverka så behövs både natur och kultur. Självklart behöver Skellefteå ett kulturhus med en fullstorscen och flera mindre scener för repetitioner och kreativa framträdanden i berättande, teater, dans, konst, musikteater, musik mm mm.
En förutsättning för att kunna se intuitivt är att vi hyser tillit till oss själva och till det levande inom oss. Då kan vi odlas och kultiveras och medborgaren slipper fundera på vart samhället är på väg, när små barn utvisas ur landet medan slagskämpar med skridskor på fötterna inte straffas även om blodvite uppstår och polisen bara gör en låtsasutredning.
Allt det stora hos människan sker i det icke-medvetna och för det behöver vi kulturella upplevlser. Varje maskin som ersätter en människa är en värdeförlust när människan fortsätter att vara ofri och knuten till40 h arbetsvecka. För den avhumaniserade människan är livets nytta större än livets värde. Byråkraten ser bara regelverk och inte den lilla människan . Mycket inom vetenskapen har misslyckats beroende på ett grundläggande manligt nyttaperspektiv som patriarkatet bygger på. Vi måste gå från ägandets till varandets livsform.
Ska vi lära oss att hålla oss väl med kungen så att vi slipper leva på linssoppa eller ska vi lära oss leva på linssoppa så att vi slipper hålla oss väl med kungen? Det är frågan.
Konstnärlighet och fantasi utgör hot mot den bestående ordningen och är människans enda väg till sanning. Människan är ingenting annat än summan av sina handlingar. Existensialismen är en humanism. Sensibiliteten som utvecklas med hjälp av kulturen fyller människan med mening och sätter henne i förbindelse med det mystiska och det gudomliga.
Pia Risan, Skellefteå