Det ökande antalet passagerare till och från flygplatsen i Skellefteå gör att det nu finns en risk för att EU förbjuder kommunalt stöd till flygplatsen.
Är det för att kompensera detta bortfall som man nu har ändrat parkeringen vid avlämning och hämtning av resenärer?
Det nya systemet gör att du alltid måste passera två stoppbommar. Om stoppet tar mer än 15 minuter kostar det 10 kronor och skulle flyget vara försenat så att hela besöket tar mer än en halvtimma betalar du 20 kronor.
Eller är systemet till för att hjälpa flygbussen att få fler passagerare? Men den går bara en viss sträcka vilket betyder bilkörning/transport till och från busshållplatsen.
Långtidsparkeringen kostar 100 kronor per dygn och med motorvärmare 140 kronor per dygn vilket är rimligt.
Kanske införs det nya systemet för att efterlikna de stora flygplatserna, som har höga avgifter till följd av bristande utrymme, eller ska kanske intäkterna från denna parkering täcka plogkostnaden?
Skellefteå Airport införde i somras gratis parkering för charterresenärer och att några veckor senare införa detta komplicerade och kostsamma system rimmar väldigt dåligt. Att det har införts något liknande i närliggande flygplatser är ett dåligt argument. Som alltid gäller det att erbjuda något speciellt, vilket Skellefteå gör med charterparkeringen.
Förstör inte detta goda initiativ genom att klämma åt privata bilägare som tar era kunder till flygplatsen.
Astor Wikström
Jan-Erik Ögren
Skellefteå
SVAR DIREKT
Skellefteå Airport är landets tolfte största flygplats och har sedan det kommunala övertagandet 2010 ökat från 200 000 till nästan 300 000 resenärer, en ökning med 50 procent, vilket saknar motstycke i Sverige.
Vårt tidigare parkeringssystem var undermåligt och att lösa sin biljett tog lång tid och orsakade onödig stress.
Den stora passagerarökningen ställer högre krav på god service för den som vill parkera.
Genomfartsslingan närmast terminalen har alltid varit avsedd för taxi och flygbuss. Området är skyltat med att det endast gäller behörig trafik, men många trafikanter följer inte anvisningarna.
I dag står det vid ankomst och avgång upp till 30 taxibilar och flygbuss i denna zon och då ryms ej fler fordon.
Vår korttidsparkering är avsedd för hämtning, lämning eller korta ärenden. Denna yta har tidigare varit avgiftsbelagd från första minut.
I det nya systemet ger vi kunderna 15 minuter gratis tid. Vi har uppmärksammat att även denna yta är för trång. Med anledning av detta så har vi beslutat att ställa upp bommarna till dess vi skapat nya ytor för korttidsparkering.
Vi införde gratis charterparkering 2010 i syfte att locka charterresenärer från andra delar av Norrland.
Skälet att införa detta system är inte grundat på EU:s kommande regelverk eller viljan att likna andra. Tvärtom så är Skellefteå Airport känt i branschen för nytänk och framåtanda.
Vi vill ge våra kunder en bra service och upplevelse när de reser från Skellefteå Airport. Parkeringen är oerhört viktig för vår drift och utveckling och utan den skulle det bli dyrare för flygbolagen att verka på Skellefteå Airport.
Men viktigast av allt är våra kunder och ägare och därför bjuder vi nu på korttidsparkeringen till dess att flödesproblemet är löst.
Om ni vill diskutera detta närmare är ni välkomna att kontakta mig.
Robert Lindberg, VD, Skellefteå Airport