Till Skelleftebuss. Frågor om linje 2 till Skelleftehamn. Vid busslinjeomläggningen i augusti blev vi informerade i god tid och fick turlista i brevlådan. En del fick det bättre och för en del blev det sämre, till exempel trafikanter som på vardagarna reste från Skelleftehamn till Bergsbyn. Tiderna blev enklare att minnas.
Helt plötsligt utan förvarning var busslinjenumret borta från skylten i Skellefteå C, även tidtabellen. Av en slump var vi några resenärer som såg bussen stanna en bit bort.
Hållplatsen är flyttad! Jag fick höra av en bekant att inte ens chaufförerna visste om flytten. Hur kommer det sig att inget anslag fanns på den tidigare platsen?
Förra helgen hade jag barn och barnbarn på besök från Stockholm och vi skulle på bio i stan. Enkelt sa jag, bussarna går varje hel timme från Skelleftehamn. Ni hinner med 14-turen.
De väntade och väntade, tittar sedan på anslagstavlan och ser att tidtabellen är ändrad! Tack vare en snäll bilist fick de lift till stan.
Ingen upplysning på bussarna, ingen upplysning vid hållplatserna att ny tabell gäller. Ingen tidtabell i brevlådan. Hur kommer det sig?
Tiderna är så snålt tilltagna att turerna från centrum oftast är försenade. Även turerna från Skelleftehamns centrum är sena i starten ibland.
För att säkert hinna med ett bussbyte till Umeå är man ibland tvungen att ta en tidigare tur.
Kommunen har en tjänst för synskadade som upplyser om vägarbeten mm som kan vara till hjälp. När kommer en sådan tjänst från Skelleftebuss så även synskadade får veta när det blir ändringar?
Krånglet med kortläsarna är ett stressmoment för både chaufförer och resenärer.
Vid ett tillfälle blev en resenär nekad resa, han fick kliva av i 15 minusgrader, som var helt säker att det fanns resor på kortet. Några hållplatser senare händer samma sak, men den personen får åka med.
Vilken policy gäller då kortläsarna inte fungerar?
Inger Westman
Skelleftehamn
SVAR DIREKT:
Den stora omläggningen av busstrafiken gjordes 18 augusti 2014. Utifrån gjorda erfarenheter justerades vissa avgångstider 5 januari 2015, vilket även kommer att behöva göras framgent för att förbättra trafiken.
Vid dessa tillfällen ges information i bussarna, via annonsering, nytryck av tidtabeller, vår hemsida och Facebook. Tidtabeller finns enbart på bussarna. Det var flera år sedan vi skickade ut dessa med post.
Tidtabellerna på hållplatserna har bytts ut liksom informationen i väderskydden på Kanalgatorna. När fel upptäcks på någon hållplats rättar vi till så snart vi kan.
Avgångshållplatserna på södra Kanalgatan justerades även utifrån höstens erfarenheter. I den nya hemsidan har tabeller vilka synskadade och lässvaga kan lyssna på via eget talsyntesprogram. Detsamma gäller för nyheter/ändringar, de lägger vi upp på hemsidan och på vår Facebooksida, som har talsyntesprogram. Någon upplysningstjänst i form av mejl eller sms har vi inte i dagsläget.
Det nya linjenätet består av genomgående linjer. För linje 2 innebär det att alla turer körs från Skelleftehamn via centrum till Solbacken där fasta avgångstider finns vid ändhållplatserna på Solbacken och i Skelleftehamn. Tiderna från centrum är hålltider med angiven tidigaste avgångstid. Detta kan innebära att tiderna kan variera något, men aldrig så att bussaren avgår innan utsatt tid.
Krångel med biljettmaskiner ska naturligtvis inte gå ut över resenärerna. Om biljettmaskinen fungerar har föraren alltid möjlighet att kolla innehållet på kortet och därmed avgöra om biljetten är giltig. Biljettmaskinerna kommer att uppgraderas under första halvan av 2015.
Till detta kommer en mobilapp för biljettköp och senare kommer den även visa bussens verkliga avgångstid, i realtid. I de fall biljettmaskinen inte fungerar alls kan vi av naturliga skäl inte ta betalt för resan.
Lars-Olov Markström
Trafikplanerare, Skelleftebuss