Knöligt och farligt - cykelvägarna i Skellefteå är dåliga

Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Foto: Foto: Pär Lindström.

Not Found2016-09-30 05:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu har man asfalterat och gjort Klockarbergsleden jättefin och slät, utan att jag tycker den varit särskilt ojämn och i behov av det för bilarnas skull.

Men cykelvägen som går parallellt med bilvägen är ojämn, full av sprickor, bulor, gropar och skarvar. När ska den asfalteras om?

Ögonen tåras när man åker nerför backen och det är stor risk att man missar någon ojämnhet och cyklar omkull.

Ännu farligare blir det när vi snart får kyla och höst och svart-isiga vägar.

Varför är det så svårt att fixa cykelvägarna när kommunledningen vill att vi ska cykla i stället för att använda bilen?

Det är inte bara Klockarbergscykelvägen som är undermålig utan det är nästan alla cykelväger i Skellefteå, men där kan man inte komma upp i någon högre fart.

Bebe

Svar direkt

Klockarbergsleden var rejält sliten med djupa spår som följd. Många års tung trafik sätter spår. Det inverkar på trafiksäkerheten och möjligheten att underhålla vägen. Vintertid blir vägen spårig och förrädisk då plogen inte når ner i spåren och iskanter bildas.

Gång- och cykelvägen öster om Klockarbergsleden är i så dåligt skick att om asfaltering inte räcker, ska den byggas om helt och hållet.

Höjdskillnad och lutningar på gång- och cykelvägen gör att det är svårt att få den riktigt tillgänglig och attraktiv, även om den rustas upp. Därför har vi planer att även bygga ny gång- och cykelbana längs Klockarbergsledens norra sida, som ett komplement till den befintliga.

Den kan bli en bra länk till de nya bostadsområdet i Eriksberg och till andra framtida satsningar i området. Vi kan idag inte säga när den kan byggas, då inte alla beslut är tagna ännu och vi är beroende av om vi får ansökt bidrag från region Västerbotten beviljat.

Den inventering av gång och cykelvägsnätet som utförts visar på stora underhålls- och ombyggnadsbehov som insändarskribenten mycket riktigt lyfter fram.

Av de 15,7 mil gång och cykelvägar som samhällsbyggnad ska sköta så är det årliga ombyggnadsanslaget cirka två miljoner kronor. Det kan låta mycket men genererar i praktiken inte någon längre sträcka gång- och cykelbana per år när alla kostnader är inräknade.

Beroende på förutsättningarna så räcker det till att bygga cirka tusen meter gång- och cykelbana per år. Vi har ett tydligt stöd från våra politiker att prioritera gång och cykelvägar. När vi inom andra områden fått i uppdrag att minska kostnaderna, så har inte det gällt gång- och cykelvägarna.

Även där vi fått krav på oss att minska driftskostnader för att klara budget så har budskapet varit att det inte får drabba gång- och cykeltrafiken.

Anders Mellberg

Avdelningschef, gator och parker, Skellefteå kommun

undefined
Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
Läs mer om