Kabinbana i guld - tänk att kunna åka högt över staden, vilka vyer!

I debatten efter broomröstningen är det tunt med kreativa idéer för att förbättra förbindelserna över älven.

Bildmontage. Foto:PONTUS LUNDAHL/TT

Bildmontage. Foto:PONTUS LUNDAHL/TT

Foto: Bildmontage. Foto:PONTUS LUNDAHL/TT

Not Found2016-02-20 04:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Varför inte bygga en kabinbana från Anderstorps centrum/gymnasiet och Sörböle centrum till nya kulturhuset/resecentrum. Detta skulle innebära betydande miljövinster och utgöra en potentiell turistmagnet.

Om man målade kabinerna i guldfärg och kallade dessa Golden Cabins in the Sky, kan ges slogan Golden Cabins City, vilket passar bra till begreppet Guldstaden.

Kabinbanan skulle kunna fortsätta från cent-rum till kulturområde vid Folkparken/hockeystadion/Vitbergsbadet/campingen/slalombacken.

Varför inte sedan fortsätta till Vitbergets topp och därmed förbättra förutsättningarna för restaurangen där, samt till Solbackens köpcent-rum. Därifrån kunde banan fortsätta förbi Morö Backe, Hedensbyn/Moröhöjden till Anderstorp. Därigenom skulle en dubbelriktad ringlinje kunna åstadkommas.

Även för västra stan kan en ringlinje skapas: Sörböle, lasarettet, Sjungande dalen, Brännan, Sunnanå och Sörböle.

Banan skulle minska biltrafiken mellan dessa centra och reducera trafikkaoset på Solbacken. Det skulle även främja turismen.

Tänk att kunna åka högt över staden, vilka vyer!

Kulturhuset bör eventuellt dimensioneras för belastningarna från banan och utrymmen för gångtrafiken.

Även färjetrafik för gående över och längs älven kan tänkas. Mindre guldfärgade flatbottnade varianter av Göteborgs turistbåtar Paddan, Golden Pads, kunde dels sköta gångtrafik tvärs över älven och dels turisttrafik exempelvis mellan Mobacken och Bergsbydammen, gärna med kaféer i båda ändar.

Plogning över älven på lämpliga ställen skulle medge gångtrafik vintertid och längs älven för långfärdsåkning. Isaktiviteter kunde även anordnas till kängskodans.

Den ekonomiska biten lämnar jag till kreativa ekonomer, som förmår utröna förhållandet mellan kostnader och vinster, transport-, miljö- och turistmässigt.

Eugen LundqvistÖrviken

Bildmontage. Foto:PONTUS LUNDAHL/TT
Bildmontage. Foto:PONTUS LUNDAHL/TT
Läs mer om