Ja till bron är ja till utveckling

Centrumbron gör det lättare att ta sig in i och ut ur centrum. Att flytta ut E4 löser inte de trafikproblem som vår interna trafik skapar.

Not Found2014-05-15 05:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Är man för att Skellefteå kommun ska öka befolkningen och vill att centrum ska bli mer attraktiv bör man säga ja till centrumbron.

* Centrumbron gör det lättare och smidigare att ta sig in i och ut ur centrum. Att flytta E4 utanför stan löser inte de trafikproblem som vår interna trafik skapar. En flyttning av E 4 utanför stan underlättar genomfartstrafiken, som utgör cirka 8 procent av den totala trafiken, men är och måste förbli en statlig angelägenhet.

* Nu tvingas alla bilar, varifrån man än kommer, köra samma väg in och ut ur centrum vilket innebär onödig trafik. Centrumbron gör att man lättare kan nå sitt mål och lättare kan ta sig ut igen.

Det borde ge som resultat mindre buller och avgasproblem snarare än tvärtom. Påståendet att centrumbron skulle dra 5 000 fler bilar till Centrum är nonsens.

Varifrån kommer dess bilar? Alla som vill köra bil till centrum gör det redan nu, med en bro. Med en ytterligare bro får många kortare väg.

* Behovet att ta sig till och från centrum kommer att öka genom att fler bostäder byggs och nya verksamheter etableras samtidigt som centrumhandeln har ambitioner att utvecklas.

* Om man vill att Skellefteå ska fortsätta ha ett livfullt centrum med tillväxtmöjligheter måste en till centrumbro byggas inom en snar framtid.

* Brons placering är inte helt idealisk ur trafik- och miljösynpunkt men efter åratal av utredningar och planering har ingen kunnat peka på ett bättre läge. Det föreslagna läget gör att centrum kan utvecklas i västlig riktning eftersom den skapar mer attraktiva handelslägen.

* Istället för att som bromotståndarna föreslår lägga en halvmiljard kommunala medel på en E 4-genomfart är det bättre att erbjuda Skelleftebor 50 000 kronor i bidrag till dem som vill byta ut sin bensin- eller dieseldrivna bil mot en gas- eller eldriven. Summan räcker till 10 000 mer miljövänliga bilar.

F D samhällsutvecklare

Läs mer om