Den håller på att totalt ta över våra liv. Reklamen. Den rörliga. Och ofta också röriga. Det som en gång började på biograferna, med den smått roliga, eller kanske fåniga, "Å nu blir det reklamfilm" har idag växt fram i alla möjliga media, för att snart ta över som något slags surrogat till nyhetsrapporteringen.
Tittar man på en långfilm, något intressant faktaprogram eller bara en fånig såpa på teve, går cirka 20 minuter per timme bort i reklam. Bortsett från public service naturligtvis.
Under de senaste åren har även dagspressen hängt på utvecklingen i sina nätupplagor. Det känns väl rimligt att jag får kryssa mellan både stillbilds- och videoklipps-reklam på tidningar jag inte prenumererar på. Även okej att man måste scrolla förbi stillbilds-reklam som prenumerant.
Men snälla Norran, gör något åt dessa video-klipp som poppar upp medan jag läser en artikel, som tvingar mig att först scrolla upp texten, som försvann när klippet poppade fram, vilken jag sen tvingas scrolla tillbaka när klippet försvinner.
Kallar ni det att värna om prenumeranter? Då artiklar låstes för dem som inte vill betala, hette det att ni värnade om tidningens kostnad. Helt förståeligt.
Men med denna form av påtvingande reklam, känner jag inte att tidningen längre ger mig vad jag vill ha. Stor skillnad mot A-bladet och X-pressen, där klippen inte stör texten i inslagen.
Kontentan blir nu att först och främst kommer jag att endast läsa Hockeybloggen. Enda artiklarna som inte störs av reklam. Sedan får vi se.
A. Lundberg
Svar direkt
Norran finansieras på två sätt. Dels genom annonser och dels genom prenumerationsavgifter. Vi har inga andra stöd eller bidrag.
Reklamen är alltså en förutsättning för att vi ska kunna göra den journalistik vi vill och som vi vet är efterfrågad. Annonsintäkterna är också en förutsättning för att vi ska kunna hålla relativt sett låga abonnemangsavgifter.
Sedan ska naturligtvis upplevelsen för våra kunder vara bra och vi tar alltid den här sortens synpunkter på stort allvar. Så även den här gången.
Marcus Melinder, Chefredaktör och ansvarig utgivare