Insändare: Polisen blundar för dessa trafikfarliga monster

Foto: Norran

Not Found2018-02-05 15:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som medtrafikant blir man både förbannad och bedrövad. Vid minsta snöfall och mitt framför polisstationen i Skellefteå står den ena långtradaren eller trailerekipaget still och slirar trots att man befinner sig på plan mark. Den övriga trafiken blockeras och i bilarna sitter vi andra och undrar. Vad händer?

Samma poliser som med rätta kritiserar de bilister som varnar för polisens trafik- och nykterhetskontroller, väljer nu att titta bort eller blunda. I ställer för att ingripa låter man dessa dödsbringande och trafikfarliga monster åka vidare, sedan de med hjälp av kilovis med grus lyckats återfå fäste.

Detta är upprörande och fullständigt obegripligt och det är hög tid att polisen agerar mot de förare som tycks sakna all nödvändig kunskap om vinterkörning och vars fordon bevisligen inte är utrustade för att kunna ta sig fram på ett trafiksäkert sätt på vanligt vinterföre.

Alla vet vi att Trafikverkets målsättning att skapa sommarväglag under vintern för att säkerställa framkomligheten är en utopi. Därför anser jag att det borde vara ett minimikrav att alla tunga fordon, som trafikerar våra vintervägar, ska vara utrustade med vinterdäck och om så behövs snökedjor.

Polisens underlåtenhet att ingripa mot dessa hala monster är i mina ögon allvarligt och helt jämförbart med oskicket att varna för poliskontroller.

De förare som med sina fordon kräver sommarväglag för att ta sig fram har ingenting att göra på våra vintervägar. De ska stoppas innan olyckan är framme.

Skärpning polisen

Svar direkt

Att köra fast handlar inte alltid om skicket på fordonet eller däcken. Minst lika viktigt är handhavadet av fordonet i förhållande till vägens lutning, underlaget eller om fordonet är lastat eller inte.

Att vara oskicklig eller otänkt är inget brott…

Den stora delen av vårt arbete inom trafikpolisen gäller övervakning av yrkestrafiken genom olika typer av kontroller bland annat skicket på fordonet där däckens status kontrolleras.

När vinterväglag råder gäller vissa förutsättningar även för tunga fordon. På drivande axel/axlar skall däcken vara godkända vinterdäck med en speciell typ av märkning, exempelvis M+S. Även andra märkningar kan vara godkända.

Vidare skall däcken på lastbilen ha ett mönsterdjup av minst fem millimeter.

Det har dock visat sig att vissa fordonskombinationer tycks fungera väldigt dåligt på våra vintervägar oavsett statusen på däcken. Jag tänker då främst på två-axliga dragbilar med trailer som genom dess konstruktion verkar ha tämligen lätt för att köra fast.

Jag vet att frågan har lyfts på andra håll i landet om det ska förbjudas att framföra dessa fordon när exempelvis klass 1 eller klass 2 varningar utfärdats.

Det finns inget sånt förbud i nuläget och som poliser har vi att förhålla oss till lagstiftningen.

Vi stiftar inte lagar och bestämmelser utan vi försöker tillse att de som finns följs och efterlevs.

Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar.

Magnus Söderberg, Gruppchef, Trafikpolisen, Skellefteå

undefined
Varför stoppas inte lastbilar som inte klarar vinterväglag, frågar skribenten. Polisen svarar. Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
undefined
Läs mer om