Hur tänker Skellefteå Buss runt säkerheten för deras passagerare?
Många gånger har jag åkt hem från centrum vid 15-tiden när många skolungdomar ska åka hem efter skoldagens slut. Måndag den 22 januari med turen 14.50 från centrum blev jag återigen förfärad över hur busschauffören låter bussen matas på med folk.
Jag vet att ett visst antal stående på bussen är tillåtet men att låta bussen fyllas på hållplats efter hållplats så till den grad att personer ej hinner kliva av på grund av trängsel är inte säkert ur trafiksynpunkt. Det handlar om betydligt fler passagerare än vad som är tillåtet.
Detta inträffar nästan dagligen på linjen mellan centrum och Skelleftehamn. Ska det behöva inträffa en katastrof innan något görs åt saken? Tänk vad som skulle kunna hända om bussen krockar, börjar brinna eller välter?
Är målet bara att få in så många människor som möjligt (pengar och vinstmarginal) utan en tanke på säkerheten?
Hade jag mitt/mina barn på bussen varje dag skulle det absolut inte kännas tryggt. Detta är inte acceptabelt.
Eftersom det verkar vara mer eller mindre ett dagligt problem är det enda vettiga att sätta in fler bussar på dessa tider - och det snarast!
Mycket bekymrad resenär
Svar direkt
Frågan avser Linje 1, tur 50 mellan Solbacken och Skelleftehamn. Denna tur trafikeras av en buss utan förstärkningsbuss.
Busstypen som trafikerar aktuell linje får ta ombord 112 passagerare varav 53 sittplatser, därmed inte sagt att det är lämpligt att lasta bussen till sista tillåtna plats.
Vi har kontrollerat passagerarstatistiken för aktuell tur för veckorna 49,50,51,2 och 3 (vi har medvetet undvikit de veckorna då skolan har lov och då passagerarantalet är lägre). Aktuell tur hade i snitt 65 påstigande längs hela linjen från Solbacken till Skelleftehamn.
Givet att ett antal passagerare kliver av i centrum och inte åker med mot Skelleftehamn finner vi inte siffran onaturligt hög. Vi kommer dock att följa utvecklingen de kommande veckorna och vid behov sätta in förstärkningsbuss.
Andreas Olofsson, Vd, Skellefteå Buss