Insändare: Orimligt tvingas ta in väskorna i bussen

Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss.

Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss.

Foto: Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss.

Not Found2018-01-18 15:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När vi flög ned till Stockholm för att fira jul tog vi vår vana trogen flygbussen. En ny och fräsch buss anlände.

Men varför öppnades inte bagageutrymmet på bussen? Nej, det finns inget bagageutrymme, ni får ta in väskorna i bussen blev förarens svar.

Jaha, två stora och tunga resväskor och några trappsteg upp i bussen. Inget för veklingar minsann.

Den främre bagagehyllan var redan full så det blev att baxa väskorna bakåt i den trånga gången till det bakre bagagehyllan som också var full.

Vi fick baxa in väskorna på två säten. Inte det heller lätt när bussen redan börjat köra/svänga. Pulshöjningen uteblev inte.

På returresan pratade jag med föraren som berättade att ett absolut krav när de nya bussarna köptes in var att de skulle gå på gas. Och då gick det inte att få yttre bagageutrymmen nedtill på bussen trots att den är högbyggd.

Förarna skall ha påtalat problemen med bagagehanteringen inne i bussen men utan respons.

Det hade varit bättre att man köpt en lågbyggd stadsbuss utan trappsteg upp i bussen. Det är typ två mil till flyget, man behöver ingen långfärdsbuss då.

Jag förstår att det ligger ett miljötänk bakom när man väljer gas som drivmedel. Men varför har ledningen på Skellefteå buss inte lyssnat på förarna och tänkt på passagerarna och deras resväskor?

De är trots allt de som ska nyttja bussen. Faran är att folk tar en diesel-taxi till flyget när man reser med mer bagage än bara handbagage vilket tveklöst skulle minska passagerarunderlaget och lönsamheten för flygbussen.

Signaturen Martinsson

Svar direkt

Bussen har bagage som är tänkt att användas för större väskor. Luckorna till detta är pneumatiskt styrda, det vill säga de öppnas genom en knapptryckning av föraren.

Konstruktionen har fungerat dålig och mekanismen till luckan har orsakat stillestånd. Till dess att Scania har löst detta bekymmer kan vi inte nyttja bagageutrymmet under bussen.

Bussen är mycket riktigt, på grund av gasdriften med tankar på taket, lite lägre än andra bussar. Följaktligen är också bagageutrymmet lägre än på högre bussar, men det finns där.

Andreas Olofsson, VD, Skellefteå Buss

undefined
Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss Foto: Mattias Gellin, Skellefteå buss.
Läs mer om