Insändare om Norrbotniabanan: Kommer era planer att fungera i verkligheten?

Not Found2017-08-15 09:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Planen som redovisats för trafiken i centrum när Norrbotniabanan kommer ser kanske bra ut på papper. Men har det tagits hänsyn till möjligheterna att parkera? Som framgår av den bild som publicerats i Norran och Megafonen ”försvinner” de båda nedre parkeringarna på ömse sidor om Lasarettsvägen, nära sjukhuset.

Synpunkter och svar önskas på hur det är tänkt att de båda tunnlarna ska fungera. Får tunneln vid Lasarettsvägen hiss och eller trappor på norra sidan om järnvägen? Det blir brant uppför, så för handikappade blir det problem.

Har lutningen för vägen på norra sidan, i förlängningen av Nordlandergatan, kollats upp. Det bör väl bli brant där också eftersom man måste bygga upp Lasarettsvägen för att få gångtunnlar mot Lasarettet och mot Norrbölegatan.

Redovisa gärna ett snitt för de tilltänkta lutningarna så att allmänheten för klart för sig hur det kommer att se ut.

Jag kan tänka mig flera problem som dyker upp. Så varför inte slopa dessa planer och använde den tunnel som redan finns vid Klockbergsvägen även om det blir lite längre för vissa personer att ta sig till och från lasarettet.

Sist men inte minst, tänk på att det är våra skattepengar som ska användas.

Gunnar Lindskog, Skellefteå

Svar direkt

Planarbetet för Norrbotniabanan är i dag i ett tidigt skede där utredningar pågår tillsammans med Skellefteå kommun. En viktig fråga är hur vi kan lösa passagerna under eller över järnvägen för att minska barriäreffekterna av järnvägen och få en bra koppling mellan norra sidan, med sjukhuset och det blivande resecentrumet på södra sidan.

I och med att Norrbotniabanan byggs kommer samtliga korsningar i plan med järnvägen att byggas bort för att öka säkerheten. Antalet passager samt placering och utformning är beroende av många faktorer, bland annat målpunkternas placering, terrängens lutningar, byggbarhet, framkomlighet, ekonomi samt övrig kommunal planering.

För att få en bra lösning för staden och för järnvägen är det viktigt att hitta en helhetslösning som fungerar över tid. I järnvägsplanen, som beräknas vara klar i slutet av 2018, kommer alla passager av järnvägen att redovisas med skisser och uppgifter om lutningar samt eventuella åtgärder för tillgänglighetsanpassning.

Passagerna ska vara till för alla och ska därför klara kraven på lutningar. Detta kan dock medföra att vägar får byggas något längre för att klara de höjdskillnader som finns i Skellefteå.

Gällande behovet av parkeringar ingår det i utformningen och planeringen av det nya resecentrumet som kommunen kommer påbörja inom kort.

Maria Erlandsson, projektledare Trafikverket

Läs mer om