Busslinje 210 behövs
Hur tänker ni som fastställer alla mer eller mindre galna beslut?
Hela bygden ska leva –var det inte så?
Ändå ställer ni flera pendlare på pottkanten, var av en hel del pendlare är arbetande skattebetalare. Det lär inte heller finns så många inackorderingsrum som en ungdom kan ha råd med, nu när ”fabriken” behöver boende.
Alla bussåkares förutsättningar försämras när det inte finns en buss att åka med och alla som arbetar kan inte cykla flera mil till stan. Alla har inte heller en moped.
Ska man åka bil, vem är det som ska köra? Vem är det som ska betala? Hur ska alla extraresor klimatkompenseras?
Är det så att alla vackra ord och löften avaktiveras så fort de är sagda?
Vad säger Miljöpartiet och vad säger ni politiker som säger sig värna om landsbygden? Det bor massor med människor i Skellefteås ytterområden, man borde underlätta deras vardagsliv inte försvåra det.
Skolan är visserligen frivillig, men vi vet alla att man måste gå för att få en chans till ett framtida jobb och är det inte det som det vi ska hjälpa ungdomarna med?
Låt linje 210 vara kvar.
Farmor
Svar direkt
Besluten kring kollektivtrafiken i Skellefteå är två beslut.
Det första är hur kollektivtrafik ska fungera för att den ska vara attraktiv. Enligt forskning ska en kollektivtrafik gå kontinuerligt hela tiden med avgångar med jämna mellanrum och där det fungerar bra mellan byte mellan olika linjer. Detta har lyst med sin frånvaro i Skellefteå och därför har också Skellefteå ett väldigt lågt åkande med kollektivtrafiken. Att göra en mer attraktiv kollektivtrafik är något vi står bakom.
Den andra delen är vilka och hur många linjer vi ska ha. I den delen av beslutet yrkade vi på fler linjer i ytterområdena, bland annat med motivering att det skulle gå att arbetspendla och delta i aktiviteter i stan och att vi ville få ett underlag för att se hur det nyttjades. Detta är också något vi har haft med i våra budgetar sista åren och även i vårt valmanifest. Tyvärr fick vi avslag på vårt yrkande på fler linjer och då reserverade vi oss också till förmån för vårt eget förslag med fler linjer och inte på majoritetens förslag.
Så för oss är det självklart att vi ska satsa på mer kollektivtrafik i hela kommunen.
Hans Brettschneider, gruppledare Miljöpartiet Skellefteå