Blomlådor på gatan är ett effektivt sätt att ge signaler till bilförare om att sänka hastigheten på gatan, framför allt där det finns barn. Professor Pia Björklid säger att barn upp till cirka tolv års ålder saknar förutsättningar för att vid alla tillfällen visa ett säkert beteende i trafiken och att de har svårigheter att beräkna risker. En bil som kommer i låg fart bedöms på samma sätt som en vinglande bil i hög fart.
Flera fastigheter har utfarter till Jägarvägen och i detaljplanen för det nya Coop-bygget föreslås inga åtgärder för Jägarvägen. Man nämner inte att trafiken kommer att öka markant i och med en Coop-etablering. Under sommaren kommer trafiken troligen att öka ännu mer på grund av av Vitbergsbadet och campingens cirka 115 000 gäster som vill besöka Coop.
En huvudgata är cirka 24 meter bred och består ibland av dubbla körfält i vardera riktningen samt cykelbanor på ömse sidor och relativt generösa gångbanor. Jägarvägen påminner i dess utförande om en lokalgata eller småstadsgata, cirka 7 meter bred plus trottoarer.
Varför godkänns då inte blomlådor på Jägarvägen? Den har en funktion som huvudgata, menar kommunen.
Roger Andersson, Skellefteå