Kommunen presenterade nyligen en ny detaljplan för ett Coop-varuhus mitt i ett villakvarter på Norrböle.
Trafikutredningen för Klockarbergsvägen visade 92 fordon i trafikflöde på förmiddagen och 650 på eftermiddagen. Ställer man sig och räknar så kan man på förmiddagen enkelt få upp till tio gånger fler och på eftermiddagen det dubbla.
Mätningarna ger sken av att klara trafikflödet utan problem,trots att stopp och långa köer är vardagsmat redan i dag.
Klockarbergsvägen har blivit en genomfartsled och har för länge sedan passerat sin kapacitetsgräns med trafikstockningar och köer som följd. När centrumbron byggs kommer situationen här att förvärras ytterligare.
Jägarvägen har samma problem, en fördubbling till 3 000 fordon per dygn. Man uppger från 71 fordon på förmiddagen och 151 på eftermiddagen. Trafikflödesvärderna måste justeras till minst 90 på förmiddagen och 201 på eftermiddagen, med tanke på trafiksituationen på Klockarbergsvägen.
Det är redan i dag svårt att ta sig ut på Klockarbergsvägen och efter Coops etablering torde flödet här sjunka kraftigt då korsningen Jägarvägen/Klockarbergsvägen passerat sin kapacitetsgräns och resultatet blir ytterligare svår köbildning.
När kommunens växthus tas bort slår bullret från E 4 hårt mot oss som bor på Jägarvägen.
Man har sagt att man ska göra en bullerutredning, men görs den på samma sätt som trafikutredningen så har vi stora problem.
För att inte förvärra problemen för oss i villaområdet så måste infarten till varuhuset flyttas från Jägarvägen och bullerplank sättas upp på östra sidan om Jägarvägen.
Enligt Trafikverkets ”vägvisning till inrättning” skulle avfart från E 4 vara möjlig, då undantag kan göras om det alstras mycket trafik och där trafiksituationen är komplicerad. Men finns viljan till samarbete?
Kommunen har miljömål att uppfylla. Samhällsplanering ska underlätta för goda kommunikationer och god miljö.
Roger Andersson, Skellefteå